Pressemelding
Uttalelse fra årsmøtet i Nordkapp Arbeiderparti -
21.02.2006
ARKTISK BEREDSKAPSSENTER I HONNINGSVÅG
Oljevern og havmiljøberedskap i kystnære og sårbare områder.
Det å ha en fungerende beredskap mot akutt forurensing, er en forutsetning for bosettingen i Kyst-Norge. Både innbyggerne og næringslivet må ha den tryggheten at hvis et utslipp skjer, så blir dette tatt hånd om på en rask og effektiv måte.
Oljetransporten fra Nord-vest Russland og prøveboring i Barentshavet gjør at den lokale beredskapen ytterligere må trappes opp.
Lovverket pålegger landets kommuner å ha beredskap mot oljeutslipp og annen akutt forurensing på land og sjø innenfor kommunens område (grunnlinjen) jf. Forurensingslovens § 43, 1. ledd. Dette er en oppgave som kommunene tar alvorlig, men den økonomiske situasjonen og de enorme strand- og sjøområdene som kommunen har ansvar for, gjør at kommunene i liten grad er i stand til å gjøre en fullgod oppgave.
Kystverket skal så vidt mulig sørge for at privat, kommunal og statlig beredskap samordnes i et nasjonalt beredskapssystem.
Den statlige beredskapen har fått et formidabelt løft etter hendelsene med Green Ålesund og John R. Klarere ansvarslinjer, overføring av ansvaret fra SFT til Kystverket, etablering av nye depoter over hele landet, slepebåtberedskap og ny trafikksentral i Vardø er noe av det som har skjedd.
Private aktører i Olje- og gassnæringa er gjennom forskrift gitt pålegg om egne beredskapssystemer. Dette ansvaret tar de alvorlig gjennom sin organisasjon NOFO.
Den lokale beredskapen står i kontrast til den sentrale og private beredskapen. Øvelse Barents Rescue 2005 har allerede nå avdekket en del problemstillinger som må tas alvorlig, både kommunalt, regionalt og sentralt.
Det mest påtrengende er manglende opplæring og mangelfullt utstyr, spesielt fraværet av egnede landgangsfartøy og lenseleggere
Rammevilkårene for beredskapen mot akutt forurensing er annerledes i Finnmark enn andre deler av landet. Det åpenbare er at ekstern ressurstilgang, for eksempel hva gjelder egnede innsatsfartøyer og tilgjengelig personell, er mye lavere enn i andre deler av landet.
Det andre alvorlige er at aksjoner må settes inn under helt andre klimatiske forhold. Beredskapsaksjoner i Arktisk kystklima er et fagfelt som må prioriteres sterkt i årene fremover.
Nordkapp kommune har lansert tanken om etablering av et Arktisk Beredskapssenter i Honningsvåg. Beredskapssenteret utnytter det faktum at det allerede i dag er etablert menneskelige og materielle ressurser ved:
- Nordkapp havn KF/Midt-Finnmark IUA
- Honningsvåg Fiskarfag og videregående skole/Sikkerhetssenteret
- Kystverket Troms og Finnmark
I beredskapssenteret skal det videre inngå:
- en regional innsatsstyrke som kan settes inn når forurensing truer kyst og fjordstrøk i Finnmark og Nord-Troms
- et landgangsfartøy for å lede aksjoner og få personell og utstyr fram dit det trengs
- et oljelensefartøy med lenselengder som muliggjør sikring av fjorder
- den nylig vedtatte skipssimulatoren ved Honningsvåg Fiskarfag og videregående skole
- det nylig vedtatte opplæringsfartøyet ved Honningsvåg Fiskarfag og videregående skole
Honningsvåg, med sin sentrale plassering, lengst ut mot Barentshavet er den selvskrevne lokaliseringen for et Arktisk beredskapssenter.
Årsmøtet i Nordkapp Arbeiderparti krever at dette settes på kartet av sentrale politiske myndigheter.
Det å ha en fungerende beredskap mot akutt forurensing, er en forutsetning for bosettingen i Kyst-Norge. Både innbyggerne og næringslivet må ha den tryggheten at hvis et utslipp skjer, så blir dette tatt hånd om på en rask og effektiv måte.
Oljetransporten fra Nord-vest Russland og prøveboring i Barentshavet gjør at den lokale beredskapen ytterligere må trappes opp.
Lovverket pålegger landets kommuner å ha beredskap mot oljeutslipp og annen akutt forurensing på land og sjø innenfor kommunens område (grunnlinjen) jf. Forurensingslovens § 43, 1. ledd. Dette er en oppgave som kommunene tar alvorlig, men den økonomiske situasjonen og de enorme strand- og sjøområdene som kommunen har ansvar for, gjør at kommunene i liten grad er i stand til å gjøre en fullgod oppgave.
Kystverket skal så vidt mulig sørge for at privat, kommunal og statlig beredskap samordnes i et nasjonalt beredskapssystem.
Den statlige beredskapen har fått et formidabelt løft etter hendelsene med Green Ålesund og John R. Klarere ansvarslinjer, overføring av ansvaret fra SFT til Kystverket, etablering av nye depoter over hele landet, slepebåtberedskap og ny trafikksentral i Vardø er noe av det som har skjedd.
Private aktører i Olje- og gassnæringa er gjennom forskrift gitt pålegg om egne beredskapssystemer. Dette ansvaret tar de alvorlig gjennom sin organisasjon NOFO.
Den lokale beredskapen står i kontrast til den sentrale og private beredskapen. Øvelse Barents Rescue 2005 har allerede nå avdekket en del problemstillinger som må tas alvorlig, både kommunalt, regionalt og sentralt.
Det mest påtrengende er manglende opplæring og mangelfullt utstyr, spesielt fraværet av egnede landgangsfartøy og lenseleggere
Rammevilkårene for beredskapen mot akutt forurensing er annerledes i Finnmark enn andre deler av landet. Det åpenbare er at ekstern ressurstilgang, for eksempel hva gjelder egnede innsatsfartøyer og tilgjengelig personell, er mye lavere enn i andre deler av landet.
Det andre alvorlige er at aksjoner må settes inn under helt andre klimatiske forhold. Beredskapsaksjoner i Arktisk kystklima er et fagfelt som må prioriteres sterkt i årene fremover.
Nordkapp kommune har lansert tanken om etablering av et Arktisk Beredskapssenter i Honningsvåg. Beredskapssenteret utnytter det faktum at det allerede i dag er etablert menneskelige og materielle ressurser ved:
- Nordkapp havn KF/Midt-Finnmark IUA
- Honningsvåg Fiskarfag og videregående skole/Sikkerhetssenteret
- Kystverket Troms og Finnmark
I beredskapssenteret skal det videre inngå:
- en regional innsatsstyrke som kan settes inn når forurensing truer kyst og fjordstrøk i Finnmark og Nord-Troms
- et landgangsfartøy for å lede aksjoner og få personell og utstyr fram dit det trengs
- et oljelensefartøy med lenselengder som muliggjør sikring av fjorder
- den nylig vedtatte skipssimulatoren ved Honningsvåg Fiskarfag og videregående skole
- det nylig vedtatte opplæringsfartøyet ved Honningsvåg Fiskarfag og videregående skole
Honningsvåg, med sin sentrale plassering, lengst ut mot Barentshavet er den selvskrevne lokaliseringen for et Arktisk beredskapssenter.
Årsmøtet i Nordkapp Arbeiderparti krever at dette settes på kartet av sentrale politiske myndigheter.