
Håper at strikkebølge skal redde liv
Forsikringsselskapet Tryg appellerer til den norske folkesjelen for å få folk til å bruke refleks.
--Vi ser at refleksgarn skaper oppmerksomheten vi i forsikringsbransjen har ønsket i flere år, sier direktør Tone Hjulstad.
--Vi vet at bare 3 av 10 bruker refleks. Når risikoen for å bli påkjørt reduseres med 85 prosent dersom man bruker refleks, sier det seg selv at mange skader kunne vært unngått, dersom refleksen ble brukt. Dette er grunnen til at vi hver eneste høst prøver å nå ut til folk med budskapet "Bruk refleks!". Det har så langt tydeligvis ikke hatt utslag på statistikken, men nå håper vi at vi har truffet blink, sier Hjulstad.
En video der man strikker en lue med refleksgarn, har nemlig tatt av på sosiale medier, etter at Tryg postet det på facebooksiden sin for to uker siden. Budskapet er tydelig: Bli mer synlig ved å strikke plagg med refleksgarn.
--Innlegget nådde raskt flere hundre tusen mennesker. Det hjalp nok at vi delte ut refleksgarn, men engasjementet folk viser når det gjelder å bruke refleks på denne måten, er overveldende sier Hjulstad, som håper at oppslutningen de ser betyr at dette er noe folk har tenkt å ta i bruk.
Allerede har over 500 mennesker sendt inn det de strikker, mange av dem har alt tatt i bruk refleksgarn, samtlige ønsker å ta det i bruk, forteller Tone Hjulstad, som legger til at de får rekordmange henvendelser på facebooksiden sin fra folk som er ivrige etter å strikke med refleksgarn, og mellom annet lurer på hvor man kan skaffe det.
(trygg.no)