Sluttrapporten etter Viking Sky-hendelsen
Statens havarikommisjon for transport mener «Viking Sky» ikke burde seilt over Hustadvika i 2019 på grunn av vær, værmeldingen og at en av fire motorer var ute av drift.
Om ettermiddagen den 23. mars 2019 fikk cruiseskipet «Viking Sky» en blackout, og mistet dermed fremdrift og styring, under en storm på vei over Hustadvika.
Det er anslått at skipet bare var cirka en skipslengde fra å grunnstøte, og med 1 374 personer om bord hadde ulykken potensiale til å bli en av de verste katastrofene til sjøs i moderne tid.
--Ulykken skyldtes for lavt oljenivå i alle de operative dieselgeneratorenes smøreoljetanker, i kombinasjon med stamping og rulling i høy sjøgang. Undersøkelsen har avdekket operasjonelle, tekniske og organisatoriske sikkerhetsproblem som på ulike måter bidro til at skipet fikk blackout. Det har havarikommisjonen for transport skrevet i sin rapport.
Havarikommisjonen foreslår 14 forbedringspunkter. Blant annet å endre utformingen på smøroljetankene, at Lloyd’s bedre sine kontrollrutiner, og at rederiet innfører landligge ved dårlig vær og værmelding, samt bedrer sine rutiner.