Jobber for å styrke de internasjonale kravene til skipsfarten
Honningsvåg havn, en av cruisehavnene med mange anløp. (Illustrasjonsfoto)

Jobber for å styrke de internasjonale kravene til skipsfarten

Sofie Marhaug, stortingsrepresentant for Rødt, har fått svar på spørsmålet om cruisenæringen.
Cruiseskip
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 16.04.2024 09:29
Sist oppdatert : 16.04.2024 09:31

Sofie Marhaug, stortingsrepresentant for Rødt, ville vite grepene klima- og miljøministeren vil ta for kutt av utslippene fra cruisenæringen?

Rødt-representanten fra Hordaland ønsket svar gjennom et skriftlig spørsmål til klima- og miljøministeren.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) har besvart spørsmålet. 

--Cruisenæringen bidrar til verdiskapning langs store deler av kysten. Samtidig er dette en næring som bidrar til store lokale utslipp, samt klimagasser. Regjeringen jobber med å følge opp Stortingets anmodningsvedtak om nullutslipp for cruise i verdensarvfjordene. De lokale nullutslippskravene kan bidra til å stimulere til teknologiutvikling som kan komme hele cruisenæringen til gode. Videre har kommunene gjennom havne- og farvannsloven vid adgang til å stille vilkår og innrette havnetilbud slik at utslippene fra cruise reduseres. Cruisenæringen er av natur internasjonal, og også nye internasjonale krav vil bidra til utslippsreduksjon fra dette skipssegmentet. Regjeringen arbeider for å styrke de internasjonale kravene til skipsfarten. Norge sendte derfor inn et forslag til FNs sjøfartsorganisasjon, IMO, om å etablere strengere utslippskrav for utslipp av svovel- og nitrogenoksider for skipsfarten (Emission Control Area) i norske havområder nord for 62 breddegrad, i tråd med kravene sør for 62 breddegrad som allerede er et etablert som et slikt område. Dette ble godkjent av IMOs miljøkomite, og kan således bli fastsatt allerede i høst og tre i kraft 1. mars 2026. Gjennom den nye Fit-for-55 pakken fra EU, vil skip over 5 000 bruttotonn som frakter varer og personer for kommersielle formål få et teknisk-regulatorisk krav knyttet til lavere utslipp i energi- og drivstoff brukt om bord gjennom FuelEU Maritime, og et prissignal på utslippene sine gjennom EUs kvotesystem. I tillegg jobbes det med oppfølging av IMOs strategi for å nå netto nullutslipp innen 2050. Norge tar her en aktiv rolle i å sørge for å lande både tekniske og økonomiske krav som vil sikre utslippsreduksjon fra den globale skipsfarten. Det har Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen skrevet i svaret. 








Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS