NAF: Ikke la førerassistenter bil en sovepute i sommertrafikken
Økt komfort og sikkerhet er hovedoppgaven til førerassistenter. Nå advarer NAF mot at systemene skal bli en sovepute og oppfordrer feriebilister til å konsentrere seg om det å kjøre bil. 1.juli kom nye EU-krav om førerstøtte i bil.
--Vi er bekymret for at mange stoler for mye på moderne førerstøttesystemer. Det er fortsatt du som sjåfør som er ansvarlig for at kjøreturen skal ende godt, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF, i en pressemelding.
Vanlige feil sjåførene opplever at elektronikken gjør kan være å gal veimarkering, lese av fartsgrensen på veien man kjører ved siden av, eller plutselig bremse for en hindring som ikke er der.
Krav om sort boks i biler
Fra 1. juli innføres ISA (Intelligent Speed Assist) i alle nye biler. Systemet skal gjøre det vanskeligere å kjøre for fort, og varsler med lyd eller symboler om man ligger over fartsgrensen. En uke etter, den 7. juli, trer nok et EU-direktiv i kraft. Fra denne datoen blir det påbudt med sorte bokser i alle nye biler. Teknologien vil lagre hastighet, bremseinngrep, styrevinkel og flere andre faktorer rett før en ulykke. Ved å hente ut data skal man få bedre kunnskap om hvordan ulykker skjer, slik at disse kan forhindres i fremtiden.