Betydelig inntektsvekst for Havila Kystruten
Havila Kystruten presenterte sin kvartalsrapport for tredje kvartal 2024 onsdag kveld, med betydelig inntektsvekst, samt forbedret lønnsomhet og positivt driftsresultat.
Selskapets inntekter i tredje kvartal 2024 endte på 464, millioner kroner, en betydelig økning sammenlignet med 225 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor. Dette gir en vekst på 62 prosent, justert for økningen i antall skip i drift. Havila Kystrutens to siste skip, Havila Polaris og Havila Pollux, ble satt i drift i august 2023.
For årets første ni måneder var selskapets samlede inntekter 1,126 milliarder kroner, opp fra 515 millioner kroner i fjor. Driftskostnadene til selskapet beløp seg til 336 millioner kroner i kvartalet, hovedsakelig knyttet til ordinære driftskostnader for de fire skipene i rederiets flåte. Selskapet driftsresultat endte på 128 millioner kroner, en markant forbedring fra et negativt driftsresultat på 36 millioner kroner i samme kvartal i fjor, og en videreføring og forbedring av den positive trenden fra forrige kvartal i inneværende år.
--Vi er veldig fornøyde med å levere et sterkt driftsresultat i dette kvartalet. Det viser at vår forretningsmodell, med en effektiv landorganisasjon som støtte til driften om bord, sammen med økt etterspørsel, gir resultater, sier administrerende direktør Bent Martini i en pressemelding.
I tredje kvartal 2024 var 78 prosent av kapasiteten på selskapets skip solgt ut, mot 70 prosent i samme periode i fjor.
Leverer på bærekraftsmålene
I tredje kvartal hadde Havila Kystrutens skip 30 prosent lavere CO2-utslipp enn referansetallene på Kystruten fra 2017, da ruten ble driftet med dieseldrevne skip. Matsvinnet til selskapet i tredje kvartal var på 66 gram per passasjer per døgn om bord, betydelig lavere enn selskapets mål om maksimalt 75 gram matsvinn.
--CO2-utslippene våre er betydelig bedre enn kravene i kontrakten med Samferdselsdepartementet, som sier at det skal være minimum 25 prosent reduksjon i CO2-utslipp sammenlignet med 2017-tallene. Vi har klare ambisjoner om å redusere CO2-utslippene våre enda mer i tiden som kommer, og jobber kontinuerlig med optimalisering av den daglige driften vår. Samtidig har det vært en del utfordringer knyttet til ladestrøm langs kysten de siste månedene, og med dette mer jevnt operativt vil det bidra til ytterligere reduserte utslipp fremover, sier Martini.