Skatteetaten advarer mot svindelforsøk
Ragna Fossen, leder for sikkerhet og beredskap i Skatteetaten. (Foto: Skatteetaten)

Skatteetaten advarer mot svindelforsøk

Ikke la deg lure av svindlere i forbindelse med skattemeldingen for 2024.
Riks
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 10.03.2025 23:30

Hvert år når skattemeldingen blir sendt ut til hele den voksne befolkningen i Norge, øker omfanget av svindelforsøk via e-post og SMS. Skatteetaten advarer mot å klikke på lenker eller gi fra seg bankopplysninger.

--Vi sender aldri lenker uoppfordret via e-post eller SMS og ber aldri om bankopplysninger.  Hvis du får e-poster eller SMS med «Skatteetaten» som avsender, som ber deg klikke på lenker for å betale, få tilbake penger eller registrere din skatteinformasjon, er det garantert svindelforsøk. Det sier Ragna Fossen, leder for sikkerhet og beredskap i Skatteetaten, i en pressemelding. 

Svindlerne endrer også sin tilnærming. Nytt av året, er blant annet falske meldinger om at politiet ønsker kontakt med spørsmål om skatten din. Da brukes både politi og Skatteetaten i samme melding for å lure deg inn i en dialog som ender med en eller annen form for svindel.

Ikke klikk - logg deg alltid inn
Også e-poster og SMS-er som ber deg klikke for å sjekke kontonummer for tilbakebetaling av skatt, eller for å endre opplysninger i skattemeldingen er svindel, selv om lenkene i teksten ser ut til å lede til Skatteetaten.no eller altinn.no.

--For å være trygg, logg deg alltid inn selv via skatteetaten.no eller altinn.no, ikke via lenker, sier Fossen.

Hun forteller at e-poster eller tekstmeldinger med svindelforsøk har en utforming der logoer og farger gjerne er helt like offentlige etater som de gir seg ut for å være fra.

--Utformingen er ofte ganske lik, med Skatteetatens logo og farger, men folk må merke seng at vi aldri sender lenker uoppfordret som de skal klikke deg inn på, eller be om innlogging direkte. Vi etterspør heller ikke bank- eller kredittkortopplysninger i disse kanalene, sier Fossen.

Også QR-koder brukes av svindlere
E-post eller meldinger med QR-koder blir stadig mer vanlig. Slike koder er lette å skanne. Da er det viktig å forstå at du kan bli ledet til nettsider som samler sensitive opplysninger om deg eller sprer skadelig programvare. 

--Du vil heller ikke få tilsendt QR-koder for å betale restskatt eller andre avgifter. Av og til sier svindlerne at du må handle raskt for å unngå bot eller gebyr. Dette er bare tøys ment for å få deg til å handle uten å tenke deg om, påpeker Fossen.

Tips for å ikke bli lurt:
1. Se nøye på SMS og e-poster du får. Ta en kritisk vurdering av e-posten og sjekk avsender, og tenk over om dette kan være riktig. Sunn skepsis er aldri feil.

2. Sammenlign e-postadressen med tidligere ekte e-poster. Se spesielt etter falsk avsenderadresse, dårlig språk og stavefeil. De kriminelle blir stadig flinkere til å produsere falske e-poster og SMS.

3. Vær særlig oppmerksom hvis du i en SMS eller e-post blir bedt om å oppgi sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder.

4. Ikke åpne vedlegg fra ukjente, klikk ikke på lenker ukritisk og skriv selv inn internettadresser i nettleseren.

5. Spesielt på mobil kan det være fristende å klikke på en lenke i farten, ikke gjør det.






Annonse:
https://www.scandichotels.no/jobb?cntry=NO&ctgry=All&loc=Honningsv%C3%A5g&dept=All


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS