
Redningsselskapet inngår teknologisamarbeid
Ny teknologi kan utgjøre forskjellen mellom liv og død, og Redningsselskapet tar nå i bruk sikkerhetsløsninger for å styrke den maritime beredskapen.
Samarbeidet dreier seg blant annet om utviklingen og testingen av Jotron PLB, en personlig nødpeilesender, som kan festes på fiskere eller andre sjøfarere. Skulle en person falle i vannet, kan han eller hun aktivere senderen, som umiddelbart varsler Hovedredningssentralen med nøyaktig posisjon.
--Dette kan spare livsviktige minutter og gi redningsmannskapene bedre sjanser til å finne og redde personer i nød, sier Grete Herlofson, generalsekretær i Redningsselskapet, i en pressemelding.
I tillegg testes AIS/GPS-baserte strømbøyer, som samler inn data om havstrømmer. Disse bøyene kan bidra til mer effektive søk- og redningsoperasjoner ved å gi en mer presis indikasjon på hvor en savnet person sannsynligvis befinner seg.
Redningsskøyten Stormbull i Stavern har allerede testet ut strømbøyen med lovende resultater.
--Strømbøyen festes til et objekt som flyter og kastes i vannet. Den registrerer umiddelbart strømmens retning og hastighet, og dataene sendes direkte til vårt system om bord. Dette gir oss en mer presis indikasjon på hvor vi bør starte søket etter en person i nød, forklarer skipsfører Kristian Olsen.
Et samarbeid for tryggere sjøliv
Disse teknologiske fremskrittene er mulig takket være samarbeid mellom Redningsselskapet og Jotron, en verdensledende aktør innen maritime kommunikasjons- og sikkerhetsløsninger.
--Vi skal jobbe sammen for å øke tryggheten til sjøs. Redningsselskapet er avhengig av solide næringslivspartnere som kan bidra til å utvikle vårt arbeid og sikre at den maritime beredskapen holder høyest mulig nivå, sier Stine Steffensen Børke, direktør for marked og kommunikasjon i Redningsselskapet.
Samarbeidet har særlig hatt et fokus på fiskere gjennom Redningsselskapets kampanje «Trygg Fisker». Fiske er et av Norges farligste yrker, og siden år 2000 har 156 fiskere mistet livet på havet. Jotron bidrar til kampanjen ved å spre kunnskap om viktigheten av sikkerhetsutstyr.