
Satser på LNG-drevet skipsfart med CO2-fangst og lagring
Et norsk konsortium har gått sammen for å utvikle en løsning, for å av-karbonisere maritim næring. Det skal skje ved å fange og lagre CO2 fra LNG-drevne drivlinjer basert på fastoksid-brenselceller (SOFC).
Prosjektet kalles LNGameChanger og ledes av den maritime teknologileverandøren HAV Group, med støtte fra kystruterederiet Havila Kystruten, naturgasselskapet Molgas Norway (tidligere Gasnor) og SINTEF.
Det potensielt banebrytende forskningsprosjektet ble offentliggjort på en pressekonferanse om bord i Havila Kystrutens fartøy «Havila Capella» i Ålesund onsdag formiddag.
– LNGameChanger-prosjektet har som mål å skape grunnlag for en ny lav- eller nullutslippsløsning for maritim næring. En løsning som er posisjonert for et voksende LNG-marked og med infrastruktur som er mer effektiv enn alternative løsninger. Hvis dette målet nås, blir LNG mer enn et såkalt overgangsdrivstoff og kan i stedet bli et permanent lavutslippsalternativ i maritim transport, ved siden av for eksempel hydrogen. Det sa Gunnar Larsen, konsernsjef i HAV Group.
--Havila kan i dag seile på klimanøytralt på biogass, men det er begrenset tilgang på biogass. Det sa Bent Martini, administrerende direktør i Havila Kystruten.