
Foreldre bidrar ikke nok i skolen
1200 foreldre har svart på en undersøkelse om skole-hjem-samarbeid.
Spørsmålene handler om barnets trivsel og utvikling, relasjonen mellom skole og hjem, samt muligheter til å bidra og medvirke. Undersøkelsen er gjennomført av Opinion på vegne av Foreldreutvalget For Grunnskoleopplæring.
--Bidrar vi som foreldre til et godt klassemiljø? Nei, svarer tre av ti i en ny undersøkelse om skole-hjem-samarbeid. Skuffende, konkluderer Ståle Kalkvik, leder i Foreldreutvalget For Grunnskoleopplæring.
En annen del av undersøkelsen handler om rammene for kommunikasjon og samarbeid, mellom skole og hjem. Dette gjelder både hvordan tid disponeres, og hvilke kanaler som brukes for å komme i kontakt.
Hele 95 prosent av foreldrene vet hvordan de kan kontakte skolen, men én av fire vet ikke når det er passende å gjøre det. Omtrent like mange mener skolen ikke har informert godt nok om hvorfor det er viktig med tydelige rammer for kommunikasjonen.
--Slik jeg tolker disse svarene, har skolen og foreldrene en jobb å gjøre når det gjelder å avklare forventninger med hverandre. For eksempel når det er passende å ta kontakt, hvor raskt man kan forvente svar, og hvilke saker det er viktig å samarbeide med skolen om, sier Kalkvik.