Pressemelding
1 av 3 får for lite IT-hjelp
Nesten 30 prosent sier at de synes det vanskelig å få tak i IT-hjelp og støtte på arbeidsplassen sin. Det viser en undersøkelse fra KnowBe4 Research. – Ikke rart virksomheter blir utsatt for vellykkede angrep, sier sikkerhetsekspert Kai Roer.
Funnene kommer fram i årets rapport om sikkerhetskultur fra KnowBe4 Research, forskningssenteret til IT-selskapet KnowBe4. Mer enn 320 000 respondenter har deltatt i den globale undersøkelsen.
– Et av de viktigste sikkerhetstiltakene en virksomhet kan ha er å sørge for at alle ansatte vet hva de skal gjøre og hvem de skal kontakte om de får problemer. Det er spesielt viktig hvis de havner i en vanskelig eller kritisk situasjon på nett eller etter å ha mottatt en epost, sier Kai Roer. Han er forskningssjef for KnowBe4 Research, og ansvarlig for rapporten.
Når virksomheter ikke klarer å gi tilstrekkelig IT-hjelp og støtte til sine ansatte, må de forvente flere vellykkede angrep.
– Mange av de aktivitetene de kriminelle står for skiller ikke mellom små og store virksomheter eller offentlige og private virksomheter. Det brukes mange metoder for å angripe enkeltpersoner og virksomheter, men majoriteten av dem gjøres ved å utnytte enkeltpersoners uoppmerksomhet eller uvitenhet. Derfor er IT-støtte én av fire sikkerhetspilarer, sammen med programvare, rutiner og trening. I sum er det disse som reduserer sannsynligheten for at de kriminelle lykkes, sier Roer.
– Mange ledere tar for lett på det
IT-avdelingens medarbeidere er sentrale for alle disse.
– Det er viktig å skape trygghet hos de ansatte, og sørge for at de er godt kjent med rutiner. Det er en viktig prioritering, og denne undersøkelsen tyder på at mange ledere tar for lett på det. Enten har de gitt IT-avdelingen for lite ressurser eller så har de prioritert oppgavene feil, sier Roer.
Mer enn et år på hjemmekontor for mange har tvunget virksomheter over i heldigital hverdag. Dette kan ha bidratt til å øke presset på IT-avdelingene.
– Hjemmekontor har gjort det vanskeligere. IT-kompetansen varierer hos hver enkelt, og terskelen for å be om hjelp er kanskje blitt høyere. I tillegg til sikkerhetsrelaterte utfordringer, har det nok vært en del nye driftsoppgaver hos mange virksomheter som har krevd mye ressurser fra IT-avdelingen, sier Kai Roer.
Han håper at dette året har vært en kraftig påminnelse om hvor avhengig vi er av at IT-tjenester fungerer som de skal, og at de ansatte får god opplæring, også når vi kommer tilbake på kontorene.
– For å unngå alvorlige IT-angrep er lederne nødt til å prioritere opplæring i IT-sikkerhet, og å sørge for at IT-ansvarlige er tilgjengelige og godt synlige i virksomheten. Slik bygger man tillit hos de ansatte, så de føler seg trygge og ber om hjelp når det oppstår sikkerhetshendelser, sier Roer.