Utdanningsdirektoratets statistikk viser at antallet elever med høyt fravær går opp, samtidig som antall elever med lavt fravær går ned. Blant elevene i videregående opplæring har 17 prosent av elevene mer enn 50 timer fravær.
Må følges tett opp
Også antall elever med høyt dagsfravær har økt. Hver tiende elev i videregående opplæring har nå mer enn 20 dager fravær. På tiende trinn er denne andelen én av seks, noe som også er en økning fra i fjor.
– Elever som ikke møter opp må følges tett opp - både hjemme og på skolen. Det er viktig å snakke med elevene, og raskt finne ut hva som ligger bak når elever begynner å få fravær, sier Rosenkvist.
Samme tendens internasjonalt
Tendensen med økt fravær ser man også i andre land etter pandemien.
– Skolefravær er et sammensatt problem med mange ulike årsaker. Konsekvensene er likevel de samme for elevene, og det er helt nødvendig at vi jobber for å snu denne utviklingen, sier Rosenkvist.
Se på hvordan eleven har det
Utdanningsdirektoratet har nå samlet ressurser og forskning på feltet for å støtte skolene i arbeidet med skolefravær. Skolen skal ha rutiner for å følge med på fravær hos alle elever, og avdekke mønster og utvikling som kan gi grunn til bekymring.
–Mange skoler jobber godt med tematikken i dag og vi vet at det er viktig å samarbeide tett med hjemmet. Man må se på og jobbe med hvordan eleven har det på skolen – både faglig og sosialt, sier Rosenkvist.
Udirs 7 råd til skoler om bekymringsfullt fravær:
- Snakk med eleven med en gang.
- Kartlegg årsakene til fraværet
- Ha en tett dialog med foreldrene
- Prioriter relasjonen mellom lærer og elev
- Sørg for at eleven opplever tilstrekkelig faglig mestring
|