Pressemelding

GaveFabrikken - 21.11.2024

13 prosent av alle voksne tror på julenissen

En ny undersøkelse avslører at 13 prosent av alle voksne nordmenn tror på julenissen. 33 prosent tror på Jesus som Guds sønn. Selv om religionens rolle i julefeiringen svekkes for mange, viser tallene at både religiøs og mytisk tro fortsatt har en plass i nordmenns oppfatning av julen.

 

Undersøkelsen, som er gjennomført av YouGov på vegne av GaveFabrikken som er Nordens største leverandør av firmagaver, viser også at religionens betydning i julen er på retur. Kun 10 prosent sier religion er viktig for dem i julen, mens hele 36 prosent oppgir at religion ikke har noen betydning i det hele tatt.

 

Til tross for dette sier én tredjedel av de spurte (33 prosent) at de tror på Jesus som Guds sønn. Flertallet på 51 prosent svarer imidlertid at de ikke deler denne troen.

– Undersøkelsen viser at julen for mange har gått fra å være en religiøs høytid til å handle mer om tradisjoner, fellesskap og gavegleder, sier Nikolai Kiim som er grunnlegger av GaveFabrikken.

 

Voksne tror på julenissen

Troen på julenissen har sunket bittelitt sammenlignet med fjoråret – fra 15 til 13 prosent. Interessant nok er det blant det yngste (18-34 år) og de eldre voksne (55-64 år), at troen på nissen står sterkest. Av de over 65 år, sier 10 prosent at de tror på julenissen.

– Julenissen er mer enn en myte. Han er et symbol på barnlig gleder og gavmildhet, som er kjernen i både julen og tradisjonen med å gi julegaver, sier Nikolai Kiim.

 

Er juletradisjonene truet?

Nikolai Kiim sier 27 prosent av folket i vårt langstrakte land føler at juletradisjonene er truet, mens 60 prosent mener de står sterkt. 13 prosent er usikre.

– Nordmenn er delt i hvordan de opplever julens plass i en stadig mer globalisert og moderne hverdag. Samtidig ser vi at bedrifter fortsatt ønsker å ivareta tradisjonen med julegaver som bidrar til fellesskap og glede på arbeidsplassen. 

 

Ferske tall fra GaveFabrikken viser nemlig at gavebudsjettet til landets sjefer har økt med fem prosent sammenlignet med i fjor.

– Vi ser at nordmenn setter stor pris på de tradisjonelle julegavene, og vi ser at nordmenn bruker litt mer penger på sine ansatte enn både svensker og dansker. Så får vi håpe at firmanissen tar turen på julaften, være seg om du tror eller ikke, avslutter Nikolai Kiim.

 

Om undersøkelsen

Undersøkelsen det refereres til, er gjennomført i november 2024 på vegne av GaveFabrikken, Nordens største leverandør av firmagaver. Undersøkelsen gir innsikt i nordmenns holdninger og vaner rundt julegavehandelen, og er basert på svar fra over 3000 respondenter i Norge, Sverige og Danmark.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS