Pressemelding

Tryg - 01.11.2012

2 av 3 har opplevd farlige blinklys-syndere

66 prosent av oss har opplevd nesten-kollisjoner fordi andre bilførere ikke har brukt blinklys.

– Antagelig blir blinklys kun slått av sigarettenner av utstyr som blir minst brukt i bilen, sier Roald Stigum Olsen, pressetalsmann i forsikringsselskapet Tryg.

I fjor kolliderte hele 33.196 biler i veikryss og rundkjøringer, eller 91 på en gjennomsnittlig dag, ifølge FNO. Dette kostet forsikringsselskapene 714 millioner kroner, eller 21.000 kroner per kollisjon i gjennomsnitt.

Blinklys topper
– En av hovedårsakene til at biler kolliderer skyldes misforståelser mellom bilførere. Og på toppen av listen av misforståelser finner vi vegring mot å bruke blinklys. Vi kan ikke tallfeste det, men vårt inntrykk er at vi blir stadig dårligere til å bruke blinklysene, sier Roald Stigum Olsen.

For å få klarhet i omfanget har Tryg Forsikring spurt et representativt utvalg nordmenn om de har opplevd farlige situasjoner fordi medtrafikanter ikke bruker blinklys.

Så mange som 66 prosent, eller to av tre bilister, svarte at dette er noe de har erfart selv.

- Dette er oppsiktsvekkende tall, men det bekrefter vår mistanke om folks slappe holdning til blinklysbruk, sier Stigum Olsen.

Gjenganger
Skadesjef Lise Norstrøm i Tryg bekrefter at dette er en av de store gjengangerne i skademeldinger.

- Vi har flere klassiske situasjoner. Man skal for eksempel svinge av til høyre, svingen er skarp og man må derfor legge seg ut til venstre først. Gir man ikke tegn i god tid, kan man bli forbikjørt på høyre side, og da smeller det. Disse situasjonene ender ofte med en form for skylddeling. En annen gjenganger er venstresving og forbikjøring på et sted det er lov å kjøre forbi. Den som svinger av har bevisbyrden for at tegn ble gitt i god tid, forklarer skadesjef Lise Norstrøm.

Synderen kan slippe unna
Det som går igjen er altså unnlatt bruk, men også feil bruk av blinklys.

- Ofte skjer dette i forbindelse med vikepliktsituasjoner. Den ene føreren har vikeplikt for kryssende vei, men ser at den som kommer fra venstre blinker inn til høyre. Da kan den vikepliktige normalt kjøre ut uten fare for sammenstøt. Dessverre hender det at noen har blinklys på av helt andre årsaker. Vedkommende skal kanskje svinge av forbi krysset, eller har glemt å slå blinklyset av fra tidligere kryss. Da oppstår det farlige situasjoner. I et slikt tilfelle er det ikke uvanlig at det blir skylddeling, men det er den vikepliktige som har bevisbyrden for at den andre ga feilaktig tegn, sier skadesjefen i Tryg.

9 av 10 i Hedmark
Spørreundersøkelsen viste generelt en høy bekreftelsesprosent over hele landet, men med et unntak. I Hedmark svarte nemlig så mange som 88 prosent, eller nesten 9 av 10, at de har opplevd farlige situasjoner fordi andre ikke brukte blinklys.

– Vi ser ikke noen grunn til at Hedmark skal være noe verre enn landet ellers. Det er mulig vi må skru opp prisen på bilforsikringene for hedmarkinger, sier Roald Stigum Olsen spøkefullt.

Bare 10 prosent svarte at de aldri hadde opplevd farlige blinklys-situasjoner. 24 prosent opplyser å ikke huske å ha opplevd slike situasjoner.


Fakta:

Slik blir du blinkeflink
•Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: ”Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.”
•Utgangspunktet er at man skal gi tegn i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.
•Dersom du skal til høyre ved første avkjøring i en rundkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen.
•Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut.
•Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.
•Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte

Kilde: Statens vegvesen
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS