Pressemelding

stortingsrepresentant Anniken Huitfeldt, AP - 13.03.2006

2. Fremmedspråk for alle på ungdomsskolen?

Mens engelsk er obligatorisk for alle skoleelever, er 2. fremmedspråk (d.v.s. tysk, fransk, russisk eller andre språk) valgfritt på ungdomsskolen. Da Stortinget behandlet spørsmålet om 2. fremmedspråk i ungdomsskolen for to år siden, gikk SV og Senterpartiet inn for at faget fortsatt skulle være valgfag, mens AP gikk inn for å gjøre det obligatorisk. Fordi de tre regjeringspartiene i utgangspunktet var uenige i dette spørsmålet, tok vi opp igjen saken da vår regjering tok over i fjor høst. Vårt nye forslag tar både hensyn til SV og Senterpartiets bekymring for teoripress på ungdomstrinnet, med Aps ønsker om mer forpliktende språkundervisning.

2. fremmedspråk har lenge vært et fag som mange elever ikke har tatt alvorlig. Valgfaget har ikke vært tellende ved opptak til videregående, og dette har nok redusert ungdomsskoleelevenes arbeidsinnsats i faget. Samtidig har mange elever hoppet av språkundervisningen før ungdomsskolen er ferdig og valgt et annet fag. Elevene har nemlig hatt mulighet til å starte opp på nytt med 2. fremmedspråk når de kom over på videregående, uten at de har tapt noe på det.

Regjeringspartienes nye forslag innebærer at elever som ikke velger 2. fremmedspråk fra høsten isteden må velge fordypning i norsk eller engelsk. Dette vil gjøre at de elevene som allerede sliter i språkfagene vil få forsterket undervisning der de har problemer. Når vi vet at 20 prosent av de som går ut av ungdomsskolen har så dårlige lese- og skriveferdigheter at de vil møte store problemer i videregående opplæring, mener vi det viktigste er å sørge for at disse elevene blir bedre i norsk eller engelsk. Det nytter ikke å være halvgod i engelsk i fremtidens arbeidsmarked. Enten du er mekaniker eller selger, må du kunne lese og uttrykke deg godt på engelsk i framtida. Derfor mener vi at det er bedre å sikre at alle blir gode i norsk og engelsk, enn å presse de som allerede sliter til å ta enda et språkfag.

Valg av språkfag på ungdomstrinnet skal gjøres i samarbeid mellom lærere, foreldre og eleven selv. Vi tror den nye ordningen vil innbære ansvarlige valg. Samtidig vil vi øke antall språkfag elevene kan velge, og satse på etterutdanning av lærere slik at undervisningsformene kan fornyes. Vi mener at vår felles løsning er bedre enn de særstandpunktene de tre regjeringspartiene hadde hver for seg forrige gang saken var oppe til behandling. Vår løsning innebærer nemlig større grad av tilpasset opplæring på ungdomstrinnet, fordi elever er forskjellig.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS