Pressemelding
Norsk kulturråd -
07.06.2007
28 millioner kroner til scenekunst og dans
Norsk kulturråd gir 28,2 millioner kroner til fri scenekunst og dans ved første tildeling 2007. Tildelingene fordeler seg på 13 fylker. 62 grupper og kunstnere får tilskudd til å produsere 65 prosjekter i ulike formater og uttrykk.
Av en total søknadssum på 102,8 millioner kroner fordelt på 241 søknader er 10,9 millioner gitt som tilskudd for avsetningen for fri scenekunst, og 5,4 millioner er gitt som tilskudd fra avsetningen for dans. Det er totalt gitt tilsagn for 11,9 millioner kroner for årene 2008 - 2009. Antall innkomne søknader ved denne tildelingsrunden har økt med 22% i forhold til gjennomsnittet av de tre siste tildelinger.
Fornyelse og sjangermangfold
En revitalisert og forskende teaterpraksis ligger til grunn for prosjektene til Transiteatret-Bergen, Goro Tronsmo/Voksnebarn og Trine Falch. Teaterprosjektene iscenesettes med interesse for maktsammenhenger og nye forståelser av kunstrommet og publikumsrelasjonen. Prosjektene til koreografene Ina Christel Johannessen/zero visibility corp og Hooman Shariffi innebærer en videreføring av forskjelligartet kunstpraksis, med et betydelig nedslagsfelt på ledende utenlandske spillesteder.
Fornyelse gjennom tradisjonsforståelse er stikkordet til figurteaterprosjektene til Annika Udo og Karen Kipphof. Sjangerens tilnærming til scenekunst gir publikum en annen innlevelse i menneskers livsvilkår - noe vi også finner i figurteaterprosjektene til Kirjan Waage og Guro Hustad Stugu. Aspekter påvirket av billedkunstens fortellermåte gjør seg gjeldende i Guri Glans´ prosjekt basert på tegneseriemime
Scenekunstprosjekter for barn gis også en fornyelse. Prosjektene til Lise Hovik og Nils Petter Mørland er interessante i måten de bruker improvisasjon, humor og delaktighet i sin kunst.
Sjangermangfold viser seg konkret blant annet i prosjektene til Wilfred Jean Paul Vuillaume og Marius vov der Fehr. Det ene er uttrykk for et lyrisk teaterspråk, det andre er en forelesningsperformance basert på striden rundt kunstutdanningens status ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Innenfor det musikkdramatiske feltet vakte Vegard Vinge oppsikt i sin iscenesettelse over det politiske etterkrigsnorge og sin dristige verksforståelse av Et Dukkehjem. Nå gis han ny mulighet i prosjektet Gjengangere. Det knytter seg også forventninger til Per Zanussis sceniske jazzprosjekt Jazzbasillen, basert på en tegneserie av Christopher Nielsen fra 1998. Og når sangeren Ingeborg Fangel Moe sammen med komponist Synne Skouen skal lage barneopera basert på Gro Dahles tekst Det Bittelille Lyset, viser det også bredde og nyskapning i kunstformen musikkdramatikk.
Innenfor dansefeltet er prosjektene til Heine Røsdal Avdal og Ingrid Midgard Fiksdal representative for hvordan dansekunsten populært og humoristisk kan drøfte begreper som sannhet og kunst i vår tid. Koreograf og danser Trine Saltermark, og koreograf/billedkunstner Veronika Thorseth henter inn et rikholdig livserfaringsmateriale som grunnlag for sine verk. I prosjektene til Kari Anne Bjerkestrand og Hallgrim Hansegård vises spennet i interessen for dans; fra Barokk dansetradisjon til et mer folkedansbasert og moderne uttrykk.
Tilsagn for 2008 - 2009 gis med forbehold om Stortingets budsjettvedtak
Av en total søknadssum på 102,8 millioner kroner fordelt på 241 søknader er 10,9 millioner gitt som tilskudd for avsetningen for fri scenekunst, og 5,4 millioner er gitt som tilskudd fra avsetningen for dans. Det er totalt gitt tilsagn for 11,9 millioner kroner for årene 2008 - 2009. Antall innkomne søknader ved denne tildelingsrunden har økt med 22% i forhold til gjennomsnittet av de tre siste tildelinger.
Fornyelse og sjangermangfold
En revitalisert og forskende teaterpraksis ligger til grunn for prosjektene til Transiteatret-Bergen, Goro Tronsmo/Voksnebarn og Trine Falch. Teaterprosjektene iscenesettes med interesse for maktsammenhenger og nye forståelser av kunstrommet og publikumsrelasjonen. Prosjektene til koreografene Ina Christel Johannessen/zero visibility corp og Hooman Shariffi innebærer en videreføring av forskjelligartet kunstpraksis, med et betydelig nedslagsfelt på ledende utenlandske spillesteder.
Fornyelse gjennom tradisjonsforståelse er stikkordet til figurteaterprosjektene til Annika Udo og Karen Kipphof. Sjangerens tilnærming til scenekunst gir publikum en annen innlevelse i menneskers livsvilkår - noe vi også finner i figurteaterprosjektene til Kirjan Waage og Guro Hustad Stugu. Aspekter påvirket av billedkunstens fortellermåte gjør seg gjeldende i Guri Glans´ prosjekt basert på tegneseriemime
Scenekunstprosjekter for barn gis også en fornyelse. Prosjektene til Lise Hovik og Nils Petter Mørland er interessante i måten de bruker improvisasjon, humor og delaktighet i sin kunst.
Sjangermangfold viser seg konkret blant annet i prosjektene til Wilfred Jean Paul Vuillaume og Marius vov der Fehr. Det ene er uttrykk for et lyrisk teaterspråk, det andre er en forelesningsperformance basert på striden rundt kunstutdanningens status ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Innenfor det musikkdramatiske feltet vakte Vegard Vinge oppsikt i sin iscenesettelse over det politiske etterkrigsnorge og sin dristige verksforståelse av Et Dukkehjem. Nå gis han ny mulighet i prosjektet Gjengangere. Det knytter seg også forventninger til Per Zanussis sceniske jazzprosjekt Jazzbasillen, basert på en tegneserie av Christopher Nielsen fra 1998. Og når sangeren Ingeborg Fangel Moe sammen med komponist Synne Skouen skal lage barneopera basert på Gro Dahles tekst Det Bittelille Lyset, viser det også bredde og nyskapning i kunstformen musikkdramatikk.
Innenfor dansefeltet er prosjektene til Heine Røsdal Avdal og Ingrid Midgard Fiksdal representative for hvordan dansekunsten populært og humoristisk kan drøfte begreper som sannhet og kunst i vår tid. Koreograf og danser Trine Saltermark, og koreograf/billedkunstner Veronika Thorseth henter inn et rikholdig livserfaringsmateriale som grunnlag for sine verk. I prosjektene til Kari Anne Bjerkestrand og Hallgrim Hansegård vises spennet i interessen for dans; fra Barokk dansetradisjon til et mer folkedansbasert og moderne uttrykk.
Tilsagn for 2008 - 2009 gis med forbehold om Stortingets budsjettvedtak