Pressemelding

Grundig - 26.06.2018

300 par ønsker å servere restemat i bryllupet sitt

Hele 300 par fordelt på Norge, Finland, Sverige og Danmark har søkt om å få servere reste- eller overskuddsmat i bryllupet som en del av Grundig sitt initiativ Restebryllupet. 

I forbindelse med Grundig sin globale kampanje #RespectFood, ønsket Grundig å komme i kontakt med brudepar som vil servere reste- eller overskuddsmat i bryllupet sitt via www.restebryllupet.no. Totalt har hele 300 par fra Norge, Finland, Sverige og Danmark søkt, der 100 av parene er norske.

Du kaster 42 kilo mat i året

Bård Nordhagen, nordisk markedssjef i Grundig, sier han er overveldet over interessen, og at det skal bli gøy å plukke ut parene.

– Vi ser at de aller fleste som har søkt er genuint opptatt av matsvinn, og derfor ønsker å være med på å belyse problemstillingen. Hver dag kaster du og jeg mat som kunne reddet tre millioner mennesker. Norske forbrukere, matindustrien og dagligvarehandelen kaster hvert år over 350 tonn spiselig mat. Norske forbrukere er den største synderen. Hver nordmann kaster årlig mer enn 42 kilo mat. Dersom vi med dette prosjektet kan bidra til å endre noen holdninger, er vi fornøyde, sier han.

Overskuddsmat fra Kiwi

Med seg på laget i Norge har Grundig fått Kiwi som vil sørge for at det utvalgte paret får et festmåltid basert på mat som ellers ville blitt kastet. Franchise-tager Robert Burud i Kiwi, sier at matsvinn er et tema kjeden brenner for.

– Fullt spiselig mat som kastes er kanskje den største utfordringen bransjen vår har. Hjemme hos kundene går hver åttende handlepose rett i søpla. Men med enkle grep kan de spare både penger og miljø, forteller han.

– I perioden 2015-2017 har vi redusert matsvinnet vårt med 30,8 prosent. Det er flere årsaker til denne gode utviklingen. Vi har samarbeidet med Kirkens Bymisjon i 14 år, der overskuddsmaten vår daglig blir til måltider til dem som trenger det mest. Vi har investert i automatisk varebestilling som sikrer riktige bestillinger, og vi har begynt med nedprising av varer med kort holdbarhet. Samtidig jobber vi for å gjøre det lettere for kundene å kaste mindre mat, blant annet gjennom vår «kjøp 1, betal for 1»-kampanje. Restebryllupet er prosjekt som bidrar til å belyse problemstillingen. Derfor er vi stolte og glade over å få være med på prosjektet, sier han videre.

Mange spennende søkere

Det var få kriterier for å søke annet enn at bryllupet må gjennomføres i løpet av høsten 2018. Bård Nordhagen sier de ønsket å komme i kontakt med par som ønsker å sette fokus på viktigheten av å redusere matsvinn.

– For oss er det viktig med et par som deler vår og Kiwi sin bekymring om at det kastes alt for mye mat i verden. Det eneste vi trengte var en god begrunnelse, noe vi har fått mange av. Med andre ord har vi et luksusproblem i og med at vi har så mange kvalifiserte søkere fra hele landet, sier han.

Paret må stå for stemningen selv

Grundig og Kiwi spanderer maten. Men hva som serveres er opp til kokken og maten som er tilgjengelig der og da.

– Vi garanterer et skikkelig festmåltid laget av proffe kokker. Drikke til maten og stemningen må brudeparet stå for selv, sier Bård Nordhagen.

Respect Food

Grundig er internasjonal merkevare med sterkt fokus på bærekraft. En av kampsakene er å redusere matsvinn.

– Vårt initiativ «Respect Food» har som målsetning å inspirere og lære bort hvordan du enkelt kan bidra til å redusere matsvinn på kjøkkenet med innovative produkter. Reduksjon av matsvinn er bra for både miljø og lommebok, avslutter han.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS