Pressemelding
456 millioner kroner mindre i året til Finnmark i ny NTP
Det er resultatet når årlig snittramme for riksveg, rassikring og fiskerihavner i Nasjonal transportplan 2018-23 sammenlignes med dagens transportplan, sier hovedutvalgsleder for samferdsel Geir Ove Bakken.
Bakken sier kuttet i regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) er spesielt drastisk på riksveger. Der går vi fra 614 millioner kroner i årlig snitt, til 95 millioner kroner.
Hovedutvalgslederen oppsummerer den nye NTP- rammen for Finnmark slik:
Ingen nye riksvegprosjekt før 2024
Riksveger tildeles 569 mill. kr i 2018 – 2023 (seks år). Årlig snittramme på 95 mill. kr utgjør kun 15 % av snittrammen fra forrige periode. Totalrammen i 2014-17 (fire år) var på 2457 mill. kr med et årlig snitt på 614 mill. kr.
Dette betyr ingen nye riksvegprosjekt i Finnmark før 2024. Kun ferdigstillelse av Alta vest, Tana bru og E 105 Kirkenes i 2018-23.
Fiskerihavner får 98 mill. kr i 2018-23 (seks år)
En årlig snittramme på 16 mill. kr utgjør kun 26 % sammenlignet med forrige periode. Totalrammen i 2014-17 kr (fire år) var på 240 mill. kr, med et årlig snitt på 60 mill. kr.
Dette gir ingen nye fiskerihavnprosjekt før etter 2024. Kun ferdigstillelse av Båtsfjord og Mehamn i 2018-23.
Rassikring av Skarvbergtunell
Ny Skarvebergtunell får 765 mill. kr i rassikringsmidler 2018-23 (seks år).
Det gir en årlig snittramme på 127 mill. kr. Det er en betydelig økning fra NTP for 2014-17, som ikke hadde større rassikringsprosjekt.