Pressemelding

Stig-Ronny Nilsen, leder Finnmark FrP - 26.08.2024

47 år gammel lov skal fornyes med enda mer utdaterte regler

Sist gang snøscootermotstanderne fløy høyt med sin skremselspropaganda om "frislipp", "rasering av naturen", "utryddelse av dyreliv" var under revidering av nåværende motorferdsellov i 2015. Det ble ikke slik deres dystre spådommer ville ha det til, men nå er snøscootermotstanderne utvalget som skal utrede helt ny motorferdsellov og vil sette siste spikeren i kista...!

Mandatet som ble gitt 25.mai 2021 var som følger: «Stortinget ber regjeringen fremme forslag om revidering av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag med sikte på økt lokalt selvstyre og redusert byråkrati knyttet til praktiseringen av loven, samtidig som hensyn til natur og friluftsliv blir ivaretatt.»

Utvalget som skulle fremme ny motorferdsellov var ikke som andre Norske offentlige utredninger (NOU’er) da ingen berørte parter, interesseorganisasjoner eller fagpersoner var involvert. Utvalget bærer preg av at de er motstandere av motorferdsel, og det kommer veldig godt fram. De har noe motvillig sagt at de anbefaler lokalt selvstyre slik stortingsvedtaket sier, men så gjør de alt for å ødelegge for lokalt selvstyre med lite handlingsrom, mye byråkrati, mye føringer og økt strafferamme for lovbrudd. 

Vi i Finnmark FrP støtter at motorferdsel skal styres lokalt av kommunene, det er altså noe som er positivt i denne NOU’en. Det er lokalt man kjenner sine områder best, og det er helt naturlig at kommunene styrer dette feltet slik kommunene styrer barneskoler, helse og kommunal infrastruktur mm. Det synes også å være et stort politisk flertall på alle forvaltningsnivå at man ønsker økt bolyst i distriktene, og friluftsliv på snøscooter kan være et slikt virkemiddel noen steder.  Derfor er det uheldig at utvalget ikke ser helheten i mandatet og  legger så mye begrensinger på scooterkjøring i sitt lovforslag. 

Min påstand er at utvalget har fremmet sine forslag med kunnskapsmangel og arroganse. De kjenner ikke til vår utmarkskultur og har sin iboende motstand mot motorisert ferdsel som tydelig kommer fram hele sakskomplekset. De oppkonstruerer problemstillinger om skader på natur, forverret reproduksjon, stress og frykt hos dyr uten dokumentasjon. De viser til undersøkelser om at svært mange er negative til snøscooter, men underkommuniserer at undersøkelsen er fra det sentrale Østlandet. Utvalget har i svært liten grad tatt med innspill som fremsnakker motorisert ferdsel, men desto større grad hørt på organisasjoner som tradisjonelt er imot.

I lovforslagets formålsparagraf er de såpass freidig at de tar hensyn til samisk kulturutøvelse? Problemet er bare at det ikke kommer fram noen steder at de tar hensyn til det.  Derimot setter de opp grobunn for konflikt mellom samer ved å sette sluttdato for scooterkjøring til 26.april, den beste tiden for både samer, kvener og nordmenn til å benytte seg av friluftslivet på fjellet. Vi i FrP er selvfølgelig imot at noen skal få særfordeler basert på etnisitet, språk, kultur og religion, men det er nødvendig å kommentere punktet da det virker som også dette baserer seg på lite kunnskap.

Vi har jobbet fram et høringssvar som tar for seg 10 hovedpunkter. Det tar for seg mandatet, gruppens sammensetning, formålet med loven, samisk kulturutøvelse, lokalt selvstyre, bolyst og det manglende kunnskapsgrunnlaget som kommer fram. Selv om det er mye å gripe fatt i så vil vi anerkjenne at Stortinget jobber videre med denne utredningen, men at de tar særlig hensyn til innspillene som kommer. Derfor har vi kommentert og fremmet endringsforslag i 28 av de foreslåtte 56 paragrafene, dette i samarbeid med Snøscooterklubbenes fellesråd (SKFR). Forslag til høringssvar vil distribueres til våre lokallag som fremmer dette i sine respektive kommuner. 

Nå vil vi ikke nedsnakke folkehelse og turstier, for det tjener samfunnet godt, men når utvalget er så trangsynt og arrogant og viser til utbredt naturskade med snøscooter så viser det deres manglende kunnskap og vi trenger å illustrere dette. Støy er heller ikke et argument nå nesten 50 år etter motorferdselloven så sitt lys første gang, og dagens lov skal ta hensyn til nå- og fremtidens teknologi.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS