Elbilene kjører kortere om vinteren enn sommeren og betydelig kortere enn den oppgitte rekkevidden til bilen. I NAFs ferske elbilmonitor spør vi hvor mye rekkeviddetap folk opplever på elbilen vinterstid. Nær seks av ti svarer altså mer enn 20 prosent rekkeviddetap, mens nær én av ti opplever at bilen deres kjører 40 prosent kortere eller mer vinterstid.
– Våre tester viser at selv i moderate vintertemperaturer er det biler som taper mer enn 20 prosent av rekkevidden, sier Sødal. - Og rekkevidden blir kortere jo kaldere det blir, fortsetter han.
Stor variasjon mellom bilmodellene
NAF og Motor har testet så og si alle elbilmodellene som har kommet til Norge under sommer- og vinterforhold. Testene viser at hvor mye rekkevidde som går tapt varierer mye fra bilmodell til bilmodell, faktisk fra 4 til 36 prosent.
– Utfra det vi har funnet i våre store elbiltester, er vårt råd at du må regne med at du kommer 20 til 30 prosent kortere med elbilen i normale vintertemperaturer enn du gjør i sommervarmen, sier Nils Sødal. – I vintertestene våre regner vi 20 prosent eller mindre tap av rekkevidde som et godt resultat. Mange av bilene har et sted mellom 10 og 20 prosent rekkeviddetap, fortsetter han.
Onsdag denne uken er det igjen duket for verdens største elbiltest – El Prix. Da skal 24 elbilnyheter testes for rekkevidde og ladehastighet. Dette er den sjette vintertesten NAF og Motor gjennomfører.
Tabell
Om lag hvor mye rekkevidde taper din elbil på vinterstid, sammenliknet med oppgitt rekkevidde?
|
|
0-9 prosent redusert rekkevidde
|
7 %
|
10-19 prosent redusert rekkevidde
|
25 %
|
20-29 prosent
|
37 %
|
30-39 prosent
|
13 %
|
40-49 prosent
|
5 %
|
50 prosent eller mer eller redusert rekkevidde
|
2 %
|
KILDE: NAF Elbilmonitor gjennomført av Norstat i desember 2024. Landsrepresentativt utvalg på 1531 respondenter.
|