Pressemelding

Brønnøysundregistrene - 02.05.2011

63 millioner skjemaer gjennom Altinn

Siden Altinn åpnet i 2003 har 63 millioner enkeltskjema strømmet inn til etatene som deltar i Altinn-samarbeidet.

Altinn er et av de viktigste verktøyene myndighetene har for å gjøre offentlig forvaltning mer effektiv og tilby gode tjenester til næringslivet og befolkningen. Lørdag 30. april leverte over 900 000 selvangivelsen før fristen.

– Altinn har fungert så godt som problemfritt de siste dagene før innleveringsfristen, noe som tyder på at løsningen igjen er i ferd med å oppnå den gode ytelsen og stabiliteten folk har vært vant til at Altinn skal ha, sier direktør Erik Fossum ved Brønnøysundregistrene. Han roser alle involverte parter for innsatsen med å stabilisere løsningen etter problemene som oppsto i Altinn da selvangivelsen ble lagt ut 22. mars.

– Både Brønnøysundregistrene som forvalter av Altinn-løsningen, Skatteetaten som tjenesteeier for selvangivelsen og våre leverandører var svært lite fornøyd med problemene som oppsto i mars. Alle partene i samarbeidet vil fortsette arbeidet med å gjøre løsningen og tjenestene bedre, sier Fossum.

Solid brukerservice på telefon og e-post

Både Altinn brukerservice og MinID sin brukerstøtte har hatt mange folk på jobb fram til fristen ved midnatt for å bistå folk med spørsmål om innlogging og bruk av løsningen. Samtidig har Skatteopplysningen hjulpet publikum med skattefaglige spørsmål. Det har vært stor pågang, men folk har fått svar uten mye ventetid.

34 offentlige etater og kommuner deltar i samarbeidsprosjektet Altinn, som ble startet av Skatteetaten, Statistisk sentralbyrå og Brønnøysundregistrene i desember 2003. Flere nye etater er på vei inn med spennende prosjekter og tjenester som vil bli bygd i Altinn i årene framover.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS