– Med de nye reglene som blir innført om kort tid vil det innføres en nedre aldersgrense ved 12 år, mens hele 44 prosent av de spurte i undersøkelsen mener denne grensen bør gå ved 16 år. I Oslo svarer 3 av 10 at nedre aldersgrense bør være 18 år. Elsparkesyklene kan lovlig kjøre i 20 km/t, og skal nå klassifiseres som motorvogn. Dersom det i tillegg kommer et forbud mot å kjøre på fortau uten at aldersgrensen heves, betyr det at barn helt ned i 12-års alderen blir å finne i veibanen sammen med biler og busser. Vi er bekymret for sikkerheten til de yngste, og mener at aldersgrensen bør gå ved 16 år, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.
Mange i Oslo ønsker ikke promillegrense
I undersøkelsen, som er foretatt av YouGov like før påske, støtter i tillegg 8 av 10 innføringen av promillegrense som er vedtatt, men 25 prosent mener 0,2 i promille er for lavt.
– 1 av 4 ønsker en promillegrense på 0,5 for elsparkesykkel, og generelt ser vi av svarene klare skillelinjer i spørsmålet om promille og hvor grensen skal gå. Hele 14 prosent i Oslo svarer at de ikke ønsker promillegrense, mens kun fem prosent i Vestland mener det samme. Det har de siste årene vært altfor mange ulykker hvor folk har skadet seg i beruset tilstand, og med nye regler, promillegrense, og betraktelig færre utleiesykler i de store byene forventer vi langt lavere skadetall i år, sier han.
Slik blir de nye reglene for elsparkesykkel:
- Promillegrense på 0,2.
- Omklassifiseres fra «sykkel» til «motorvogn».
- Nedre aldersgrense på 12 år.
- Påbudt med hjelm for barn under 15 år.
I tillegg er disse innstrammingene til utredning og kan bli innført:
- Forbud mot bruk på fortau, men ikke på gang- og sykkelveier.
- Kjøretøyene skal omfattes av bilansvarsloven.
- Formildende regler for tap av førerrett ved ruspåvirket kjøring.
«Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 6. - 11. april gjennomført til sammen 1009 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år»
|