Pressemelding
Norunn Tveiten Benestad, stortingsrepresentant for Høyre -
07.05.2015
Å lære fra en iPad
Som utdanningspolitiker har jeg reist mye rundt på skoler og sett hvordan PCer og iPader brukes i undervisningen. Mange lærere gjør en god jobb, men skoleledere melder tilbake at det er stor forskjell på lærernes kompetanse om hvordan IKT kan brukes på en pedagogisk god måte i undervisningen. God digital undervisning må bli en større del av lærerutdanningen.
Hvis vi skal få til en pedagogisk riktig og kritisk bruk av IKT i skolen til beste for elevenes læring, spiller åpenbart lærerne en helt avgjørende rolle. Paradoksalt nok er det ofte de nyutdannede lærerne som er mest usikre på hvordan bruke dette verktøyet.
Én ting ser likevel ut til å være sikkert: Skal vi lykkes i å nå målene i kunnskapsløftet, så må vi tenke litt annerledes. Digitale ferdigheter er løftet frem som én av fem grunnleggende ferdigheter elevene skal tilegne seg i løpet av skolegangen – på linje med lesing, regning og å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig. Stadig mer av hverdagen blir digitalisert. Noen av offentlig sektors største utfordring hviler på IKT-løsninger. Digital kunnskap er avgjørende i arbeidslivet.
Skal IKT-verktøy bidra til læring, trenger vi lærere og skoleledere som er trygge på bruken av dette og som har de rette pedagogiske verktøyene. Da må lærerutdanningen gi lærerstudentene den kompetansen de trenger for å mestre dette på en god måte. Nylig kom rapporten «Nyutdannede lærere – profesjonsfaglig digital kompetanse og erfaringer med IKT i lærerutdanningen», utarbeidet for Senter for IKT i utdanningen. Her pekes det på at lærerne mener det er lite samsvar mellom egen utdanning og krav som stilles når det gjelder bruk av IKT i undervisning.
Vi har et mål om at elevene skal tilegne seg digitale ferdigheter, men lærerne føler ikke at utdanningen gir dem nødvendig ballast. Når det er sagt så har mange lærere tilegnet seg solid kunnskap om bruk av IKT i skolen på andre arenaer i lærerutdanningen. Jeg mener vi bør gå mer systematisk til verks gjennom lærerutdanningen.
Lykkes vi med å gi nyutdannede lærere den kunnskapen de trenger for å bruke IKT på best mulig måte i sin undervisning, så vil det hjelpe betraktelig. 79 % av lærerne svarer ja når de får spørsmålet om de har behov for å utvikle eller fornye dine IKT-kunnskaper og digitale ferdigheter i forhold til jobben sin som lærer.
Mer IKT-didaktikk inn i lærerutdanningen er en god start for mer digital læring for elevene.
Hvis vi skal få til en pedagogisk riktig og kritisk bruk av IKT i skolen til beste for elevenes læring, spiller åpenbart lærerne en helt avgjørende rolle. Paradoksalt nok er det ofte de nyutdannede lærerne som er mest usikre på hvordan bruke dette verktøyet.
Én ting ser likevel ut til å være sikkert: Skal vi lykkes i å nå målene i kunnskapsløftet, så må vi tenke litt annerledes. Digitale ferdigheter er løftet frem som én av fem grunnleggende ferdigheter elevene skal tilegne seg i løpet av skolegangen – på linje med lesing, regning og å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig. Stadig mer av hverdagen blir digitalisert. Noen av offentlig sektors største utfordring hviler på IKT-løsninger. Digital kunnskap er avgjørende i arbeidslivet.
Skal IKT-verktøy bidra til læring, trenger vi lærere og skoleledere som er trygge på bruken av dette og som har de rette pedagogiske verktøyene. Da må lærerutdanningen gi lærerstudentene den kompetansen de trenger for å mestre dette på en god måte. Nylig kom rapporten «Nyutdannede lærere – profesjonsfaglig digital kompetanse og erfaringer med IKT i lærerutdanningen», utarbeidet for Senter for IKT i utdanningen. Her pekes det på at lærerne mener det er lite samsvar mellom egen utdanning og krav som stilles når det gjelder bruk av IKT i undervisning.
Vi har et mål om at elevene skal tilegne seg digitale ferdigheter, men lærerne føler ikke at utdanningen gir dem nødvendig ballast. Når det er sagt så har mange lærere tilegnet seg solid kunnskap om bruk av IKT i skolen på andre arenaer i lærerutdanningen. Jeg mener vi bør gå mer systematisk til verks gjennom lærerutdanningen.
Lykkes vi med å gi nyutdannede lærere den kunnskapen de trenger for å bruke IKT på best mulig måte i sin undervisning, så vil det hjelpe betraktelig. 79 % av lærerne svarer ja når de får spørsmålet om de har behov for å utvikle eller fornye dine IKT-kunnskaper og digitale ferdigheter i forhold til jobben sin som lærer.
Mer IKT-didaktikk inn i lærerutdanningen er en god start for mer digital læring for elevene.