Pressemelding

Sametinget - 18.01.2007

Adgangen til Sametinget - forslag til reglement

Saksfremstilling
1. Innledning
Dette reglementet er et ledd i arbeidet som gjøres for å styrke sikkerheten og arbeidsmiljøet på Sametinget. Målet har vært å få reglementet på plass så snart som mulig, og helst innen utgangen av 2006.

Formålet med reglementet er å sikre en så forsvarlig og hensiktsmessig drift av sametingsbygningen som mulig, samtidig som Sametinget gjenspeiles som en nasjonal folkevalgt forsamling for samene i Norge. Reglementet skal bidra til å øke den fysiske sikkerheten med hensyn til brann, tyveri, sabotasje og lignende, samtidig som ansattes krav til et forsvarlig og godt tilrettelagt arbeidsmiljø ivaretas og politikernes arbeidsforhold tilrettelegges.

I utarbeidelsen av reglementet har Sametinget sett på hvordan Stortinget praktiserer sin adgangskontroll og hvordan de har utformet sitt adgangsreglement. Med grunnlag i dette har vi utarbeidet et reglement som er tilpasset Sametingets behov og Sametingets begrensede ressurser.

Stortingets adgangsreglement er vedtatt av presidentskapet. I Sametinget er det mest hensiktsmessig å legge et slikt reglement til behandling i Møtelederskapet.
2. Saksbehandlingen
På grunn av at reglementet også angår Sametingets ansatte og formålet også er å ivareta ansattes rett til et forsvarlig og tilrettelagt arbeidsmiljø, er det forelagt arbeidstakerorganisasjonene til uttalelse før behandlingen i Møtelederskapet.

Møtelederskapet vedtok i sitt møte 3. november 2006 å sende reglementet ut på høring til pressen. Det ble sendt ut til samiske og norske aviser i Finnmark, NRK Sámi Radio samt Nordlys med en høringsfrist på seksten dager. Finnmark journalistlag kontaktet oss og ba om å få tilsendt reglementet og om å få komme med en uttalelse. Uttalelsen fra Finnmark Journalistlag er den eneste uttalelsen vi har mottatt i saken.
2.1 Høringsuttalelsen
Finnmark Journalistlag (FJ) skriver at de har forståelse for at Sametinget ønsker å forbedre sikkerheten på Sametinget, men er samtidig bekymret for at adgangsreglementet skal innskrenke og forverre pressens arbeidsforhold på Sametinget. FJ påstår at en innskrenkning i pressens arbeidsforhold er en trussel mot offentlighetens innsyn og en svekkelse av den åpne debatt.

Det FJ konkret har å utsette på i reglementet er at fotografering/filming/lydopptak av ansatte ikke kan skje uten tillatelse fra den ansatte, direktøren eller den direktøren gir myndighet til. I tillegg reagerer FJ på ordlyden ”åpne møter” i første setning i punkt 10.1 og påstår at ”åpne” må strykes fordi offentlighetens tilgang til møter skal følge andre lover enn Sametingets adgangsreglement.
2.2 Andre tilbakemeldinger
Etter at reglementet har vært sendt ut på høring og kommentert i pressen har Sametinget mottatt også muntlige tilbakemeldinger. En av disse gjelder forbudet mot fotografering/filming/lydopptak i kantinen, som oppleves som urimelig fordi representantene ofte er utilgjengelige utenom pausene, og i pausene oppholder de seg mye i kantinen.
Vurdering
Det er ikke riktig som FJ påstår at Sametinget ikke har anledning til å nedlegge fotoforbud i åpne områder i sametingsbygningen. Sametinget har selvsagt anledning til å vedta regler også for fotografering og filming i eget bygg. I stortings¬restauranten og i kafeteriaen i Akersgata 21 er det ikke tillatt med fotografering eller filmopptak, og det ville ikke være urimelig om Sametinget vedtok et tilsvarende forbud. Imidlertid er det slik at de fleste av våre representanter ikke er å finne til daglig på Sametinget, og derfor er det viktig å legge til rette for at politikerne, når de ønsker det, kan være tilgjengelige for pressen når de har pause fra møtene, og at dette kan skje også i kantinen.

Forbudet mot filming gjennom vinduer i bygningen kan misforstås slik det står i forslagets pkt. 10.2, og presiseres derfor til å gjelde vinduer inne i bygningen.

En del av Sametingets møter, som for eksempel Sametingsrådets møter og komitémøtene er faktisk lukkede dersom annet ikke er bestemt. Likevel ser ikke Møtelederskapet noen sterke grunner til å beholde ordlyden ”åpne møter” i 10.1.

Når Sametinget nå av sikkerhetsmessige og arbeidsmiljømessige grunner ønsker å bedre kontrollen med hvem som befinner seg i sametingsbygningen, kan ikke Møtelederskapet se at dette på noen måte vil hindre pressen i sitt arbeid på Sametinget. Pressen vil fremdeles fritt kunne bevege seg i områder der den politiske debatten foregår og der politikerne oppholder seg. Ansatte har imidlertid ikke noen plikt til å la seg filme/fotografere/intervjue av pressen, og dette er på rimelig vis forsøkt ivaretatt i reglementet.

Av sikkerhetsmessige og arbeidsmiljømessige grunner foreslår møtelederskapet i tillegg en bestemmelse i reglementet som gir direktøren rett til å kunne vise personer som opptrer utilbørlig eller med forsett bryter dette reglementet, bort fra sametingsbygningen.


Møtelederskapets vedtak
Adgangen til Sametinget – reglement
Dette reglementet er vedtatt av Sametingets møtelederskap den 18.12.2006 og iverksettes fra 01.01.2007.



1 Formål og virkeområde
Reglementet skal sikre en så forsvarlig og hensiktsmessig drift av sametingsbygningen som mulig, og samtidig gjenspeile at Sametinget er en nasjonal folkevalg forsamling for samene i Norge.

Med grunnlag i en forsvarlig og hensiktsmessig drift skal reglementet bidra til å øke den fysiske sikkerheten med hensyn til brann, tyveri, sabotasje og lignende i Sametinget, samtidig som ansattes krav til et forsvarlig og godt tilrettelagt arbeidsmiljø ivaretas.
Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at arbeidsmiljøet og sikkerheten på Sametinget er tilfredsstillende og forsvarlig, mens arbeidstaker har rett og plikt til å medvirke til dette.
Reglementet skal også sikre Sametingets folkevalgte gode arbeidsforhold i forbindelse med den politiske virksomheten i sametingsbygningen.
2 Fravik i reglementet
Direktøren og den direktøren gir myndighet til kan samtykke i at reglene i dette reglement fravikes.
3 Nøkler
Direktøren og den direktøren gir myndighet til kan utstede nøkler til sametingsbygningen. Nøklene skal aldri lånes ut eller overlates til personer som ikke har fått utstedt nøkler til bygningen, og den som har fått utstedt en nøkkel er ansvarlig for at denne oppbevares forsvarlig og ikke er tilgjengelig for uvedkommende.
4 Adgangskort
Alle som oppholder seg i sametingsbygningen skal bære et synlig adgangskort som Sametinget utsteder. Unntatt fra dette er:
 sametingsrepresentanter og møtende vararepresentanter
 pressefolk med egne synlige pressekort
 andre unntatt av direktøren eller den direktøren gir myndighet til

Det utstedte adgangskortet skal leveres tilbake til utsteder når man forlater sametingsbygningen. Dette gjelder ikke de som har sitt arbeidssted i bygningen.
5 Parkering
Av sikkerhetsmessige grunner er det ikke tillatt å parkere andre steder enn på anviste parkeringsplasser ved sametingsbygningen.
6 Fellesarealer
Med fellesarealer i sametingsbygningen menes:
 resepsjonsområdet
 biblioteket
 kantina
 toalettene
 trimrommet
 møterommene
 telefaks- og kopieringsrommene
 arkivet
 posthyllene
 gangene til ovennevnte arealer
 vandrehallen
7 Publikumsarealer
Med publikumsarealer i sametingsbygningen menes:
 resepsjonsområdet
 biblioteket
 toalettet i første etasje nærmest utgangsdøren
8 Generell adgang
Følgende personer har generell adgang til sametingsbygningen:
 ansatte
 Sametingsrådet med politisk(e) rådgiver(e)
 plenumsleder
 gruppesekretærer for sametingsgruppene som kan dokumentere et formelt arbeidsforhold og har sitt arbeidssted i sametingsbygningen
 gruppeledere

Personer med generell adgang til sametingsbygningen har i utgangspunktet adgang til hele bygningens fellesarealer. Begrensninger og utvidelser i forhold til dette reguleres av den enkeltes nøkkelkort og nøkkel. For øvrig gjelder følgende:
8.1 Besøk av familie og bekjente
Personer med generell adgang til sametingsbygningen kan motta besøk av familie og bekjente. Disse skal som hovedregel hentes i resepsjonen av den som mottar besøket og ledsages ut etter endt besøk. Hvis de besøkende skal oppholde seg også utenfor besøksmottakers kontor, gjelder reglene for turister og andre besøkende. Besøksmottaker har for øvrig ansvar for sine besøkende, og barn har ikke adgang til noen av Sametingets lokaler uten tilsyn av voksne.
8.2 Adgang til trimrom og badstue
Personer med generell adgang til sametingsbygningen har adgang til trimrom og badstue. Det er tillatt å ta med seg ektefelle/samboer og egne barn/samboers barn til trimrom og badstue når man selv oppholder seg der.
8.3 Bruk av Sametingets møterom
Sametingets møterom kan reserveres av personer med generell adgang til sametingsbygningen og tilgang til det interne nettverket.
Møterommene kan benyttes til møter Sametinget står som arrangør eller medarrangør for, jf. Retningslinjer for bruk av Sametingets lokaler, vedtatt i møtelederskapet 7. desember 2000.
8.4 Bruk av Sametingets kantine
Sametingets kantine kan ikke lånes ut til privat bruk verken innenfor eller utenfor åpningstiden.
8.5 Lån og bruk av Sametingets utstyr og inventar
Direktøren eller den direktøren gir myndighet til kan låne ut utstyr eller inventar til ansatte eller politikere med kontorsted i sametingsbygningen. Utstyret eller inventaret skal bringes tilbake i samme stand som det er i når det lånes ut. Skade på eller tap av lånt utstyr eller inventar skal erstattes.
9 Adgang for møtende representanter og vararepresentanter
Under Sametingets komitémøter og plenumsmøter har møtende representanter og vararepresentanter adgang til alle åpne lokaler og lokaler man har fått utstedet nøkkel til i sametingsbygningen, så som plenumssalen, eget gruppekontor, eget grupperom, kantine, toaletter, bibliotek, kopieringsrom, telefaksrom og arkiv.

Møtende representanter og vararepresentanter har under Sametingets komitémøter og plenumsmøter også adgang til trimrom og badstue.
10 Adgang for pressen
10.1 Generelt om adgangen
Journalister og fotografer med pressekort eller annen dokumentasjon fra egen medieinstitusjon har i tillegg til adgangen til publikumsarealene også adgang til anviste presserom, til møterom og arealene til og utenfor rommene det foregår plenumsmøter og komitémøter på, til kantina og til toalettene nærmest presserommene ved siden av auditoriet.

Pressefolk med pressekort kan ta med seg pressemedarbeidere uten pressekort fra egen medieinstitusjon.

Teknisk personell fra TV-selskapene har samme adgang som journalister og fotografer med pressekort.

Pressefolk uten egne pressekort skal tildeles besøkskort merket ”presse”.

Når hensynet til arbeidet i Sametinget, eller situasjonen for øvrig tilsier det, kan direktøren eller den direktøren gir myndighet til beslutte at enkelte områder av sametingsbygningen er stengt for pressen.
10.2 Fotografering/filming/lydopptak
Fotografering/filming/lydopptak skal fortrinnsvis foregå i publikumsarealene.

Fotografering/filming/lydopptak kan foregå innenfor pressens adgangsområde med unntak av kantinen, jf. pkt. 12.1 andre ledd.

Det er ikke tillatt med fotografering eller filming gjennom vinduer inne i sametingsbygningen uten spesiell tillatelse fra direktøren eller den direktøren gir myndighet til.

Fotografering/filming/lydopptak av ansatte eller grupper av ansatte skal ikke skje uten tillatelse fra den ansatte, fra direktøren eller den direktøren gir myndighet til.

Journalister, fotografer og filmfolk skal for øvrig alltid rette seg etter instrukser fra direktøren eller den direktøren gir myndighet til uavhengig av dette reglement.

Fotografering/filming/lydopptak i plenumssalen skal skje på følgende måte:
 det skal ikke forstyrre avviklingen av møtet
 det er ikke tillatt å bevege seg innenfor området for representantenes og møteledernes plasser
11 Adgang for besøkende
11.1 Gjester og kunder
Gjester og kunder skal som hovedregel hentes i resepsjonen av den som mottar besøket. Ved besøkets slutt skal besøkende ledsages til resepsjonen og registreres ut.

Ved arrangementer med besøk utenfra, skal minst en representant for arrangøren være til stede og motta de besøkende og følge dem ut etter arrangementets slutt.
11.2 Turister og andre besøkende
Turister og andre besøkende har adgang til publikumsarealene og til eventuelle andre områder i følge med guider eller andre med generell adgang til sametingsbygningen, jf. pkt. 12.1 første ledd.
12 Andre bestemmelser
12.1 Plenumsmøter og komitémøter
I forbindelse med Sametingets plenumsmøter har besøkende adgang til plenumssalen, vandrehallen og kantinen i tillegg til publikumsarealene, jf. pkt. 7.

I forbindelse med Sametingets komitémøter og plenumsmøter gjelder ikke forbudet mot fotografering/filming/lydopptak i kantinen, jf. pkt. 10.2 andre ledd.
12.2 Bortvisning
Direktøren og den direktøren gir myndighet til kan vise personer som opptrer utilbørlig eller som med forsett bryter disse reglene, bort fra sametingsbygningen uten nærmere begrunnelse.
12.3 Endringer i reglementet
Møtelederskapet kan gjøre endringer i dette reglementet.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS