Pressemelding
NAF -
06.11.2009
Airbag kan ta liv av små barn i barnesete
Når airbagen ikke er koblet ut kan et bakovervendt barnesete i passasjersetet foran i bilen være livsfarlig. En fersk test fra NAF viser at en utløst airbag kan påføre barnet dødelige hode- og nakkeskader. - Plassering av barnesete i bil kan være forvirrende for mange foreldre. NAFs råd er å lese instruksjonsheftet for bilen og barnesetet nøye før montering. Barnesetet bør monteres bakovervendt så lenge barnet kan sitte slik, og airbagen må være deaktivert, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I oktober ble det gjennomført fem ulike tester med plassering av barnestoler i passasjersetet foran i bilen. Syv kameraer har fra forskjellige vinkler dokumentert konsekvensene av de ulike plasseringene ved en frontkollisjon.
Aller farligst er bakovervendt barnesete med aktiv airbag på passasjersiden foran. I 64 kilometer i timen utsettes barnets hode og nakke for så alvorlige skader at de kan være dødelige. Trykket tilsvarer cirka 150 kilo, og for barn opp til fem år er nakken og ryggsøylen ikke ferdig utviklet.
Et fremovervendt barnesete montert nær airbag gir nesten like store alvorlige skader i hode, nakke, bryst og ben, i tillegg til hudskader.
- Klart tryggest i forsetet er et bakovervendt barnesete når airbagen er deaktivert. Da utsettes barnet for minimal skaderisiko, og barnesetets konstruksjon absorberer trykket, sier Engebretsen. – Testene er gjennomført med barnesete montert i forsetet, men NAF understreker at den aller tryggeste plasseringen er bakovervendt i baksetet, konkluderer han.
Dersom barnesetet er montert fremovervendt må det ha trygg avstand til utløst airbag. NAF anbefaler at barnet sitter bakovervendt så lenge som mulig, ettersom et fremovervendt sete ved kollisjon vil presse barnet mot beltet med så stor kraft at det også er fare for indre skader.
Testene viser at aktiv airbag i sidedøren ikke utgjør en risiko for barnet, derimot bidrar den til større sikkerhet ved en sidekollisjon.
- Det er en investering for fremtiden å øke barns kunnskap om trafikken og øke de voksnes kunnskap om sikring av barn i trafikksituasjoner, enten det er i bilen, på sykkel eller på fortauet, avslutter Jan Ivar Engebretsen.
Fakta om kollisjonshastighet
64 kilometer i timen er valgt i testene fordi det tilsvarer front-mot-mot-kollisjoner i 55 kilometer i timen. Hastighetsforskjellen skyldes energien som absorberes i kollisjonsveggen. Forskningen viser at dette er en hastighet hvor en stor del av ulykkene medfører alvorlige og dødelige skader.
I oktober ble det gjennomført fem ulike tester med plassering av barnestoler i passasjersetet foran i bilen. Syv kameraer har fra forskjellige vinkler dokumentert konsekvensene av de ulike plasseringene ved en frontkollisjon.
Aller farligst er bakovervendt barnesete med aktiv airbag på passasjersiden foran. I 64 kilometer i timen utsettes barnets hode og nakke for så alvorlige skader at de kan være dødelige. Trykket tilsvarer cirka 150 kilo, og for barn opp til fem år er nakken og ryggsøylen ikke ferdig utviklet.
Et fremovervendt barnesete montert nær airbag gir nesten like store alvorlige skader i hode, nakke, bryst og ben, i tillegg til hudskader.
- Klart tryggest i forsetet er et bakovervendt barnesete når airbagen er deaktivert. Da utsettes barnet for minimal skaderisiko, og barnesetets konstruksjon absorberer trykket, sier Engebretsen. – Testene er gjennomført med barnesete montert i forsetet, men NAF understreker at den aller tryggeste plasseringen er bakovervendt i baksetet, konkluderer han.
Dersom barnesetet er montert fremovervendt må det ha trygg avstand til utløst airbag. NAF anbefaler at barnet sitter bakovervendt så lenge som mulig, ettersom et fremovervendt sete ved kollisjon vil presse barnet mot beltet med så stor kraft at det også er fare for indre skader.
Testene viser at aktiv airbag i sidedøren ikke utgjør en risiko for barnet, derimot bidrar den til større sikkerhet ved en sidekollisjon.
- Det er en investering for fremtiden å øke barns kunnskap om trafikken og øke de voksnes kunnskap om sikring av barn i trafikksituasjoner, enten det er i bilen, på sykkel eller på fortauet, avslutter Jan Ivar Engebretsen.
Fakta om kollisjonshastighet
64 kilometer i timen er valgt i testene fordi det tilsvarer front-mot-mot-kollisjoner i 55 kilometer i timen. Hastighetsforskjellen skyldes energien som absorberes i kollisjonsveggen. Forskningen viser at dette er en hastighet hvor en stor del av ulykkene medfører alvorlige og dødelige skader.