Nå har mediekonsernene signert intensjonsavtalen, med sikte på at Schibsted Delivery, i løpet av sommeren 2024, overtar majoriteten av ombæringen som i dag drives av Amedia Distribusjon, med tilhørende virksomheter.
Felles ambisjon
– Amedia Distribusjon og Schibsted Delivery har lenge samarbeidet om distribusjon av aviser og pakker. Nå går vi sammen med en felles ambisjon om å finne en langsiktig og bærekraftig løsning til det beste for mediebransjen, og for bransjens aviser og abonnenter. Dette sikrer distribusjon av aviser og pakker seks dager i uken, i en så stor geografi i Norge som mulig, sier John Kvadsheim, konserndirektør for Trykk og Distribusjon i Amedia.
Schibsted Delivery er tydelig på at videre seksdagers-distribusjon av aviser og pakker er viktig for konsernet.
– Vi er glade for å ha funnet en slik løsning med Amedia som gjør at vi vil kunne fortsette å utvikle en konkurransekraftig og økonomisk bærekraftig distribusjonsvirksomhet. Nå sikrer vi fortsatt seksdagerdistribusjon av aviser, pakker og mat over store deler av landet - helt hjem. Dette er viktig for leserne våre, det er viktig for kundene våre og det er viktig for oss, sier Hans Kristian Hallén-Hasaas, administrerende direktør i Schibsted Delivery.
Hallén-Hasaas ser frem til å utvikle distribusjonen videre og er klinkende klar på hva som er målet fremover:
– Vi skal distribuere i en så stor geografi som overhodet mulig, såfremt det er kommersielt bærekraftig å drive. Vi er i vekst og opplever fortsatt betydelig etterspørsel etter seksdagersdistribusjon fra riksdekkende aviser, sier Hallén-Hasaas.
– Schibsted en naturlig eier
Amedia er tydelige på hvorfor de valgte akkurat denne modellen videre:
– Vi har i en lengre periode vurdert ulike alternativer for distribusjon. I en tid preget av at stadig flere av Amedias abonnenter leser oss digitalt, ønsker vi at abonnentene som er glade i papiravisen kan ha glede av den lengst mulig, sier Kvadsheim.
Han påpeker at stadig flere av Amedias aviser har valgt å redusere antall utgivelser i uka, for å tilpasse seg til de store endringene i lesernes medievaner og for å kunne prioritere deres foretrukne plattformer.
– En konsekvens av færre avislesere og færre papirutgaver er at Amedias aviser har behov for ombæring færre dager i uken, mens det for andre i bransjen er helt nødvendig å opprettholde seks dager i uken, sier Kvadsheim og legger til:
– Schibsted er en naturlig eier av et seksdagersnettverk med sine sterke seksdagersaviser som Aftenposten og Bergens Tidende og posisjon innen netthandel, med pakkedistribusjonsselskapet Helthjem.
|