“Kjære Coop. Tør dere å vise oss turbokyllingene deres?” slik innleder Anima sin nyeste kampanje, som blant annet omfatter helsides annonser i omtrent 20 av landets største aviser. I kampanjen ber Anima dagligvareaktøren om lov til å dokumentere forholdene i en konvensjonell hall for hurtigvoksende kyllinger.
– Mange bedrifter er allerede i gang med å utfase turbokyllinger, og noen er allerede i mål. Coop står alene i dagligvarehandelen om å hittil ikke ha tatt noen betydningsfulle skritt, og det er ganske enkelt alt for svakt, sier kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.
Og fortsetter – Forbrukere er dødslei falsk markedsføring, og nå vil de gjerne selv se hvordan turbokyllinger lever. Spørsmålet er om dagligvarekjedene tør å vise det hele frem?
Turbokyllinger av rasen Ross 308 er fremavlet til å vokse fra 50 gram til over to kg på knappe fem uker. Den raske veksten medfører bl.a. nedsatt immunforsvar, organsvikt, gangvansker og pusteproblemer. Disse forholdene ønsker Anima i samarbeid med dagligvarekjedene å dokumentere ved å følge et innsats slaktekyllinger fra de innsettes i hallen til de kjøres til slakt.
Flertallet av forbrukere klare til å boikotte
Som en del av kampanjen har YouGov i oppdrag fra Anima gjennomført en forbrukerundersøkelse om nordmenns sterke holdninger til dyrevelferd. Her er de fem mest fremtredende*:
- Omtrent ni av ti nordmenn synes dyrevelferd er viktig
- 65 prosent mener at dagligvarekjedenes markedsføring av turbokylling ikke viser virkeligheten
- Tre av fire nordmenn vil gjerne at dagligvarekjedene viser frem kyllingenes leveforhold
- 64 prosent av nordmenn er klare til å droppe en dagligvarekjede som ikke gjør nok for dyrevelferd
- Nesten to av tre mener dagligvarekjedene bør droppe turbokylling
– I mine øyne er tendensen klar: Turbokyllinger har ingen fremtid i dagligvarehandelen. Hvis dagligvarekjedene vil kunne de alle bestemt en tidsfrist for utfasing i dag. Og om Coop mener produksjonen er god nok så må det minste vi kan forvente være at de er åpner opp dørene og viser hele sannheten om kyllingenes forhold, forteller kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.
Mange er allerede med
I dagligvarehandelen utfaset Rema 1000 allerede i 2018 hurtigvoksende kyllinger fra alle sine butikker, og 2020 forpliktet de seg til ECC-standarden som bl.a. gir kyllingene mer plass.
Fire år senere har litt skjedd hos de andre kjedene. Først i år meldte NorgesGruppen ut om investeringer i saktere voksende kyllinger, men dagligvareaktøren har verken satt en dato for utfasing av turbokylling eller vært åpne om omfanget.
I resten av matbransjen finner vi mange store og globale bedrifter som har satt en slutt dato for hurtigvoksende kyllinger og forpliktet seg til ECC-standarden i Norge. Blant dem finner du Circle K, Narvesen, 7-Eleven, og Joe & The Juice.
*Tallene stammer fra en forbrukerundersøkelse utført for Anima. Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 19. - 24. januar gjennomført til sammen 1010 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år.
|