Pressemelding
Tryg -
06.09.2013
Annenhver nordmann vil tipse om svindel
Svindelforsøk: Mann kappet av seg tommel for å spe på økonomien
Tryg avdekker stadig flere svindelforsøk. Hver femte nordmann kjenner noen som har "smurt på litt ekstra" i forsikringskravet. Samtidig er annenhver nordmann villige til å tipse forsikringsselskap om svindel, viser ny undersøkelse.
I fjor forsøkte nordmenn å svindle til seg mer penger enn noen gang fra forsikringsselskaper, hele 574 millioner, viser tall fra Finans Norge.
- Dette er et alvorlig samfunnsproblem, og særlig de yngre tror ikke at det får noen følger å lyve litt på forsikringen, sier kommunikasjonssjef Roald Stigum Olsen i Tryg Forsikring, som undrer om det er blitt for enkelt å lure til seg forsikringspenger.
- Det mest vanlige er å legge på litt ekstra for å få mer penger, men vi har også de som melder om skader som ikke har skjedd.
Naboen ser deg
Tryg Forsikring avdekket i fjor et av de høyeste antall svindelforsøk på ti år og ønsket å sjekke nærmere hvilke holdninger nordmenn har til svindel.
- Vår undersøkelse viser blant annet at: mer enn halvparten av alle nordmenn er villige til å tipse forsikringsselskapet om mulig svindel.
I Danmark gikk Tryg ut med et lignende spørsmål i mediene. Dette resulterte i en økning av tips inn til forsikringsselskapet, fra naboer eller bekjente som ikke syntes det var greit å se at noen svindlet rett foran øynene på dem.
- Vi er opptatt av at publikum skal oppfatte oss som profesjonelle i forhold til å håndtere forsikringssvindel.
Men vi tror at våre kunder er like opptatt av og bekymret for om forsikringspengene brukes på en skikkelig og rett måte, og at disse pengene ikke misbrukes av uærlige kunder, fortsetter Stigum Olsen.
Tryg ønsker en debatt rundt svindelproblematikken, om folks holdninger og om løsninger på problemet.
- Vi vil ikke oppfordre til angiveri, men når over 50 prosent av våre landsmenn sier at de er villige til å tipse om svindel, så synes vi dette er interessant.
Kanskje vi alle har et ansvar til å si fra om misbruk og bedrag.
De unge svindler mest
Trygs undersøkelse sier også at:
ca. 20% av nordmenn kjenner noen som har smurt på litt ekstra ved forsikringskrav og
1 av 5 unge er villige til å begå forsikringssvindel hvis de ikke blir oppdaget.
- Dette er ikke noe nytt. Våre tall har lenge vist at de unge svindler mest. Vi ser en markant nedgang i tilbøyligheten til å svindle med alderen.
Om man bryter en barriere og svindler som ung, så er det muligens lettere å fortsette når man bli eldre, sier Roald Stigum Olsen.
- Vi avdekker stadig nye svindelforsøk. Og tallene vi nå har fra vår undersøkelse er urovekkende. Tryg bygger sitt kundeforhold på tillit og tror at de aller fleste kundene oppgir sannheten i forbindelse med skadeoppgjør.
Allikevel er det dessverre slik at noen utnytter en skadesituasjon til å få noen ekstra penger ut av forsikringsselskapet sitt.
Trygdemisbruket i Norge er også blitt omfattende. Svindel er blitt en del av samfunnet. Og det er smittsomt, spesielt blant unge. Det å lure til seg ekstra penger fra reiseforsikringen har blant annet vært en ukultur i ulike studentmiljø i utlandet. En av metodene var å fingere tap av reisebagasje for å finansiere studentlivet. Men de uærlige studentene ble etter hvert tatt.
Avdekker mye skuespill
– Kreativiteten til folk er enorm. Noen simulerer skader, eller flytter skadested fra hjem til jobb. Vi har også de som møter opp med krykker men som deretter løper til bussen med krykkene under armene. Det er mye skuespill der ute, sier Trygs kommunikasjonssjef.
Han forteller at folk er villig til å gå svært langt for å spe på økonomien sin.
– Vi har eksempel på folk som med vilje har kappet av seg tommelen. Den ”uheldige kunden” fortalte at en tollekniv var skyld i uhellet. Det stygge såret bar derimot preg av at en vinkelsliper hadde vært i bruk. Mannen innrømmet etter hvert det groteske forholdet. Erstatningen ble avslått.
Det er viktig å belyse problemet med at et mindretall utnytter tillitsforholdet mellom seg og selskapet. Ved å svindle stjeler du dermed fra fellesskapets ressurser. Og konsekvensene kan bli alvorlige.
Alvorlige konsekvenser
- For det første mister kunden retten til erstatning. I tillegg mister han muligheten til å være kunde. Deretter vurderer vi ut fra alvorlighetsgrad om vi skal politianmelde saken. Strafferammene for forsikringssvindel er høye. De varierer fra tre til seks års fengsel alt etter bedragets alvorlighetsgrad, opplyser utredningssjefen. I fjor anmeldte Tryg femten saker til politiet.
Stigum Olsen forteller at de avdekker stadig flere som svindler med personskadeforsikringen. Dette skyldes at de i større grad har rettet innsatsen mot disse sakene, som fort beløper seg til millionsummer.
– En del saker gjelder erstatning for tap av fremtidig inntekt. Da blir det fort mye penger, sier han.
- Vi har ikke økt ressursene når det gjelder personell som jobber med forsikringssvindel. Men vi analyserer bedre, og blir flinkere til å blinke ut de tilfellene som er verdt å undersøke nærmere. I tillegg gir teknologien oss ekstra muligheter, forklarer Roald Stigum Olsen.
Om undersøkelsen:
Utført av Tryg Forsikring i perioden uke 9-14 2013
Totalt har 1036 nordmenn fra hele landet svart på spørsmål knyttet til deres
holdninger om forsikringssvindel.
Tryg avdekker stadig flere svindelforsøk. Hver femte nordmann kjenner noen som har "smurt på litt ekstra" i forsikringskravet. Samtidig er annenhver nordmann villige til å tipse forsikringsselskap om svindel, viser ny undersøkelse.
I fjor forsøkte nordmenn å svindle til seg mer penger enn noen gang fra forsikringsselskaper, hele 574 millioner, viser tall fra Finans Norge.
- Dette er et alvorlig samfunnsproblem, og særlig de yngre tror ikke at det får noen følger å lyve litt på forsikringen, sier kommunikasjonssjef Roald Stigum Olsen i Tryg Forsikring, som undrer om det er blitt for enkelt å lure til seg forsikringspenger.
- Det mest vanlige er å legge på litt ekstra for å få mer penger, men vi har også de som melder om skader som ikke har skjedd.
Naboen ser deg
Tryg Forsikring avdekket i fjor et av de høyeste antall svindelforsøk på ti år og ønsket å sjekke nærmere hvilke holdninger nordmenn har til svindel.
- Vår undersøkelse viser blant annet at: mer enn halvparten av alle nordmenn er villige til å tipse forsikringsselskapet om mulig svindel.
I Danmark gikk Tryg ut med et lignende spørsmål i mediene. Dette resulterte i en økning av tips inn til forsikringsselskapet, fra naboer eller bekjente som ikke syntes det var greit å se at noen svindlet rett foran øynene på dem.
- Vi er opptatt av at publikum skal oppfatte oss som profesjonelle i forhold til å håndtere forsikringssvindel.
Men vi tror at våre kunder er like opptatt av og bekymret for om forsikringspengene brukes på en skikkelig og rett måte, og at disse pengene ikke misbrukes av uærlige kunder, fortsetter Stigum Olsen.
Tryg ønsker en debatt rundt svindelproblematikken, om folks holdninger og om løsninger på problemet.
- Vi vil ikke oppfordre til angiveri, men når over 50 prosent av våre landsmenn sier at de er villige til å tipse om svindel, så synes vi dette er interessant.
Kanskje vi alle har et ansvar til å si fra om misbruk og bedrag.
De unge svindler mest
Trygs undersøkelse sier også at:
ca. 20% av nordmenn kjenner noen som har smurt på litt ekstra ved forsikringskrav og
1 av 5 unge er villige til å begå forsikringssvindel hvis de ikke blir oppdaget.
- Dette er ikke noe nytt. Våre tall har lenge vist at de unge svindler mest. Vi ser en markant nedgang i tilbøyligheten til å svindle med alderen.
Om man bryter en barriere og svindler som ung, så er det muligens lettere å fortsette når man bli eldre, sier Roald Stigum Olsen.
- Vi avdekker stadig nye svindelforsøk. Og tallene vi nå har fra vår undersøkelse er urovekkende. Tryg bygger sitt kundeforhold på tillit og tror at de aller fleste kundene oppgir sannheten i forbindelse med skadeoppgjør.
Allikevel er det dessverre slik at noen utnytter en skadesituasjon til å få noen ekstra penger ut av forsikringsselskapet sitt.
Trygdemisbruket i Norge er også blitt omfattende. Svindel er blitt en del av samfunnet. Og det er smittsomt, spesielt blant unge. Det å lure til seg ekstra penger fra reiseforsikringen har blant annet vært en ukultur i ulike studentmiljø i utlandet. En av metodene var å fingere tap av reisebagasje for å finansiere studentlivet. Men de uærlige studentene ble etter hvert tatt.
Avdekker mye skuespill
– Kreativiteten til folk er enorm. Noen simulerer skader, eller flytter skadested fra hjem til jobb. Vi har også de som møter opp med krykker men som deretter løper til bussen med krykkene under armene. Det er mye skuespill der ute, sier Trygs kommunikasjonssjef.
Han forteller at folk er villig til å gå svært langt for å spe på økonomien sin.
– Vi har eksempel på folk som med vilje har kappet av seg tommelen. Den ”uheldige kunden” fortalte at en tollekniv var skyld i uhellet. Det stygge såret bar derimot preg av at en vinkelsliper hadde vært i bruk. Mannen innrømmet etter hvert det groteske forholdet. Erstatningen ble avslått.
Det er viktig å belyse problemet med at et mindretall utnytter tillitsforholdet mellom seg og selskapet. Ved å svindle stjeler du dermed fra fellesskapets ressurser. Og konsekvensene kan bli alvorlige.
Alvorlige konsekvenser
- For det første mister kunden retten til erstatning. I tillegg mister han muligheten til å være kunde. Deretter vurderer vi ut fra alvorlighetsgrad om vi skal politianmelde saken. Strafferammene for forsikringssvindel er høye. De varierer fra tre til seks års fengsel alt etter bedragets alvorlighetsgrad, opplyser utredningssjefen. I fjor anmeldte Tryg femten saker til politiet.
Stigum Olsen forteller at de avdekker stadig flere som svindler med personskadeforsikringen. Dette skyldes at de i større grad har rettet innsatsen mot disse sakene, som fort beløper seg til millionsummer.
– En del saker gjelder erstatning for tap av fremtidig inntekt. Da blir det fort mye penger, sier han.
- Vi har ikke økt ressursene når det gjelder personell som jobber med forsikringssvindel. Men vi analyserer bedre, og blir flinkere til å blinke ut de tilfellene som er verdt å undersøke nærmere. I tillegg gir teknologien oss ekstra muligheter, forklarer Roald Stigum Olsen.
Om undersøkelsen:
Utført av Tryg Forsikring i perioden uke 9-14 2013
Totalt har 1036 nordmenn fra hele landet svart på spørsmål knyttet til deres
holdninger om forsikringssvindel.