Pressemelding
Laila Davidsen, Fylkestingsrepresentant Fremskrittspartiet -
12.10.2009
AP-ordfører ber sine egne lytte til Fremskrittspartiet
I FD 9.10.09 kan man lese at ordfører i Hasvik, Eva Husby, ber sitt eget parti satse mer på samferdsel. Enten har ikke Husby tatt dette opp internt tidligere, eller så blir hun ikke lyttet til. De senere år har vi sett at AP på fylkestinget har brukt stadig mer midler til kultur, og mindre og mindre til samferdsel. Fremskrittspartiet har tatt dette opp ved hver budsjettbehandling og regulering, og bedt om økt satsing på samferdsel. Dersom vi skal ha mulighet til fortsatt befolkning på kysten er Finnmark Fylkeskommune samt regjeringen nødt til å prioritere samferdsel. Nå har AP mulighet i neste budsjettbehandling å vise at de lytter til egen ordfører, og øker rammeområde samferdsel.
At Eva Husby som AP-ordfører støtter Fremskrittspartiet i at ferger bør være gratis er jo også noe man kan merke seg. Men vi er takknemlig for støtten, og håper flere følger etter henne. Desverre ser det foreløpig ikke ut som om hun har støtte i eget parti, hverken i fergesaken eller i satsingen på samferdsel.
Fylkeskommunen satte ned et eget "Båtruteutvalg" før siste avtale med Veolia (FFR) ble inngått, men de ansvarlige på fylket tok seg ikke engang bryet med å åpne denne meget grundige og gode rapporten før de hastet seg til en meget omstridt "privatavtale" med Veolia. Dette var meget dårlig politisk håndtverk, og det må nå kysten blø for, så Eva Husby bør kanskje rise sine egne internt også. Det er hennes parti som nå har sørget for at vi ikke har god nok standard på hverken materiell eller rutenett.
Heller ikke hurtigbåten mellom Hammerfest og Alta ser det ut til at de vil opprettholde. Tidligere fylkesråd Kåre Simensen satte i vinter ned hastigheten på båten, en nyinnkjøpt båt med kapasitet til å gå raskere enn den forrige båten går altså nå med lavere fart enn tidligere. Dette er det ingen logikk i, annet enn at Veolia sparer en maskiniststilling da det ikke er krav til maskinist dersom båten går under en viss hastighet. Er dette den opprinnelige begrunnelsen, og ikke miljø - slik fylkesråden hevdet? I tillegg er det en viss fare for at ennå færre tar en båt med høy pris og lav fart, og da får vel de som ønsker det et påskudd for å fjerne hele ruta? Er det ønskelig? Det ville vært mer samfunnsøkonomisk å satset mer på denne ruten, fremfor mindre. Flere avganger, lavere pris og høyere hastighet. Det vil komme både Hammerfest, Alta og stedene rundt tilgode. Her bør fylkeskommunen kjenne sin besøkelsestid, og muligheten kommer allerede førstkommende fylkesting hvor signalene kan sendes om hvilke prioriteringer man har.
At Eva Husby som AP-ordfører støtter Fremskrittspartiet i at ferger bør være gratis er jo også noe man kan merke seg. Men vi er takknemlig for støtten, og håper flere følger etter henne. Desverre ser det foreløpig ikke ut som om hun har støtte i eget parti, hverken i fergesaken eller i satsingen på samferdsel.
Fylkeskommunen satte ned et eget "Båtruteutvalg" før siste avtale med Veolia (FFR) ble inngått, men de ansvarlige på fylket tok seg ikke engang bryet med å åpne denne meget grundige og gode rapporten før de hastet seg til en meget omstridt "privatavtale" med Veolia. Dette var meget dårlig politisk håndtverk, og det må nå kysten blø for, så Eva Husby bør kanskje rise sine egne internt også. Det er hennes parti som nå har sørget for at vi ikke har god nok standard på hverken materiell eller rutenett.
Heller ikke hurtigbåten mellom Hammerfest og Alta ser det ut til at de vil opprettholde. Tidligere fylkesråd Kåre Simensen satte i vinter ned hastigheten på båten, en nyinnkjøpt båt med kapasitet til å gå raskere enn den forrige båten går altså nå med lavere fart enn tidligere. Dette er det ingen logikk i, annet enn at Veolia sparer en maskiniststilling da det ikke er krav til maskinist dersom båten går under en viss hastighet. Er dette den opprinnelige begrunnelsen, og ikke miljø - slik fylkesråden hevdet? I tillegg er det en viss fare for at ennå færre tar en båt med høy pris og lav fart, og da får vel de som ønsker det et påskudd for å fjerne hele ruta? Er det ønskelig? Det ville vært mer samfunnsøkonomisk å satset mer på denne ruten, fremfor mindre. Flere avganger, lavere pris og høyere hastighet. Det vil komme både Hammerfest, Alta og stedene rundt tilgode. Her bør fylkeskommunen kjenne sin besøkelsestid, og muligheten kommer allerede førstkommende fylkesting hvor signalene kan sendes om hvilke prioriteringer man har.