Pressemelding

- 25.06.2007

Arbeid der folk ønsker å bo

Småbedriftene utgjør hovedtyngden av bedriftene i Norge og er viktige for norsk økonomi, som arbeidsgiver for veldig mange, og som dynamisk kraft i forhold til å møte behovet for stadig omstilling og nyskaping. Næringspolitikken må legge rammer som sikrer både bredde og spiss. En god politikk for små og mellomstore bedrifter (SMB) er en grunnplanke i distriktspolitikken. Omstilling og nyskaping må skje kontinuerlig, og SMB-politikken må stimulere til dette. Privat investeringsvilje fordrer langsiktighet og forutsigbarhet i bedriftens rammebetingelser.

Senterpartiet vil i kommende budsjettforhandlinger prioritere følgende tiltak rettet mot små og mellomstore bedrifter:
·Gi selvstendig næringsdrivende samme rettigheter som arbeidstakere når det gjelder fødsels- og adopsjonspenger og sykepenger under svangerskap.

·Senterpartiet vil lette aksjeselskapslovgivningen for bedrifter med omsetning under 2 millioner kroner, for å forenkle byråkrati og papirarbeid. Regnskaps-, revisjons- og rapporteringskravene for SMB skal forenkles, slik at arbeidskraft kan frigjøres til bedriftens primæroppgaver. Senterpartiet går inn for at små akseselskap skal bli fritatt for revisjonsplikt, slik at norsk lovgivning blir omtrent som for omverden på dette området, og at norske selskap ikke får dårligere rammevilkår enn NUF’er. Dette vil medføre besparelser for norske småbedrifter på flere hundre millioner kroner.

·Senterpartiet vil forsterke Regjeringens arbeid med å redusere/fjerne ”snikskatter” for næringslivet. Senterpartiet vil blant annet redusere næringslivets gebyrer i Brønnøysundregistrene til selvkostpris. Dette vil kunne innebære reduserte kostnader i hundremillionersklassen.

Bedre samferdsel forutsetning for vekst i næringslivet
En god samferdselspolitikk er avgjørende for å kunne ta hele landet i bruk. Utbygging og vedlikehold av infrastruktur er avgjørende for vekst og utvikling i alle deler av landet, fra distriktene der norsk vareproduksjonen i stor grad skjer, via sentrale deler av landet, og til markedene som ofte er utenlands.

Samferdselssektoren har vært for lavt prioritert i mange år. Fokuset i forrige valgperiode var privatisering og innsparing. Med Senterpartiet i regjering sikrer vi et skikkelig løft for veg, jernbane, breiband, mobildekning, postframføring og luftfart – over hele landet. Vi gjennomfører der andre prater, og bruker i 2007 tre milliarder kr mer enn forslaget fra de borgerlige partiene i 2006.

Senterpartiet vil prioritere disse tiltakene som ivaretar næringslivets ønsker
·Videreføre økningen i samferdselsbevilgningene, slik at investeringsnivået i Nasjonal transportplan (NTP) oppfylles for vei, bane, havner og farleder i hele perioden 2006-2009, samt løfte nivået ytterligere i neste NTP. Prioritere vegtiltak som gir positive klimaeffekter, i tråd med SINTEF-rapport nr 50/2007 som viser at utbygging av større vegkapasitet i sentrale områder raskt spises opp av økt trafikkvekst. Her må hovedstrategien være å satse på kollektivtilbud og regulere trafikkveksten. Investeringer i stamveger som binder landsdeler sammen og viktige transportruter i distriktene som gir færre svinger og kraftige stigninger bidrar derimot til reduserte utslipp fordi kjøremønsteret blir mer miljøvennlig, og fordi vegutbedringene i liten grad skaper ny trafikk. Utbedring av eksisterende veg til to-feltsveg med midtstripe, breddeutvidelser og utbygging av midtdeler/midtfelt på 3 og 4- feltsveg bør prioriteres

·Innføre sterkere differensiering i samferdselspolitikken mellom byer og distrikt. I byer må forholdene legges bedre til rette for at folk kan reise kollektivt, gå eller sykle. Dette må kombineres med restriktive tiltak overfor privatbilbruken som parkeringspolitikk og køprising. Styrke belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk, og prioritere byområder som ønsker å utprøve køprising, differensierte bompengesatser eller andre trafikkregulerende tiltak. Slik sikres næringslivets transporter bedre fremkommelighet.

·Styrke satsingen for gods på jernbane og bygge ut knutepunkt og terminaler for å legge bedre til rette for intermodale transporter (overgang vei/sjø/bane). Videreutvikle et godt ferjetilbud med tilfredsstillende kapasitet og frekvens og bedre rabatter, og innføre gratis ferge gjennom først å sette i gang forsøk.

·Bredbånd til alle i 2007. Framover videreutvikle økt båndbredde, med staten som deltaker i spleiselag, regulatør og viktig premissgiver, ved å bygge ut fiber så langt ut i nettet mot sluttbruker som mulig.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS