Pressemelding

XPENG Norge - 12.05.2023

Arctic Race of Norway lanserer samarbeid med elbilprodusenten XPENG – blir verdens første sykkelritt som kun bruker elbiler

 

Oslo, 12. mai 2023

  • Arctic Race of Norway blir verdens første sykkelritt med kun elektriske følgebiler
  • XPENG stiller med 120 biler
  • Premium-SUVen G9 skal benyttes som VIP-bil, og G3i og P7 skal benyttes som servicebiler og rittbiler
  • Bil i Nord skal stå for utlevering og håndtering av bilene

Elbil- og teknologiprodusenten XPENG blir bilpartner for Arctic Race of Norway fra og med 2023. Dette betyr at Arctic Race of Norway blir verdens første sykkelritt med kun elektriske følgebiler. Det er ikke bare viktig med tanke på å redusere klimagassutslippene. Det vil også gjøre Arctic Race of Norway til et utstillingsvindu for grønne idrettsarrangementer, da sykkelrittet skal vises i hele 189 land.

Verdens nordligste sykkelritt jobber med å kutte utslipp

Alle store idrettsarrangementer har en påvirkning på miljøet, og dette blir ekstra tydelig i verdens nordligste profesjonelle sykkelritt. Arctic Race of Norway jobber målbevisst med å kutte klimagassutslipp. En helelektrisk bilpark er et stort skritt i riktig retning, et skritt XPENG er veldig stolte over å være en del av, ifølge administrerende direktør i XPENG Norge, Claes Persson.

– Dette er en historisk dag for XPENG som for første gang inngår et så stort sponsorsamarbeid i Europa. Men det er også en historisk dag for sykkelsporten. For det er første gang et internasjonalt sykkelritt kun benytter elbiler som følgebiler. I likhet med Arctic Race of Norway, har XPENG fokus på bærekraft og vi jobber begge med teknologiutvikling for å bidra til å drive verden fremover, forteller Persson.

Stiller med 120 biler

Arctic Race of Norway starter i år i Kautokeino, og går i mål fire dager senere på Nordkapp. På veien dit er rittet innom blant annet Alta, Hammerfest og Havøysund. Det er altså store avstander som skal sykles og kjøres. Dette krever at mange biler er med som følgebiler. Derfor stiller XPENG med hele 120 helelektriske biler, som vil gi racet en betydelig miljøbesparelse.
 

Lagene kjører også XPENG 

Vanligvis kommer lagene med sine egne følgebiler til sykkelritt i Europa. Men i og med at Arctic Race of Norway arrangeres langt unna der syklistene og deres følgebiler vanligvis ferdes, stiller sykkelrittet opp med biler for lagene. Daglig leder Knut Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway er glad for at samarbeidet med XPENG nå gjør at alle bilene blir helelektriske.

– XPENG har kun elbiler, og det passer oss perfekt. Vi har alle et ansvar for å bidra til kutt i klimagassutslipp. Arctic Race of Norway er sertifisert som miljøfyrtårn, og med denne avtalen blir vi enda mer klimavennlige og bærekraftige. Det er vi svært fornøyde med, sier Dybdal.

Arctic Race of Norway har også tidligere hatt et innslag av elbiler, og Dybdal sier at tilbakemeldingene fra lagene som har deltatt har vært positive.

– Flere ga uttrykk for at det var positivt at Arctic Race of Norway tar et utvidet ansvar for miljøet, og at de fikk være med på dette. Derfor er det ekstra stas at vi fra i år kun bruker elbiler i rittet.

Lokal leverandør skal stå for utlevering og håndtering av bilene

Det ble tidligere i år klart at Bil i Nord skulle bli ny agent for XPENG. Det er dette lokale agentnettverket fra Nord-Norge som skal stå for utlevering og håndtering av bilene. Dette vil gi de en uovertruffen kunnskap og erfaring med de nye bilene, og gjøre de til de første i Europa som håndterer et så stort sponsorat for XPENG. 

At det største sponsorsamarbeidet til XPENG i Europa skjer i nettopp Nord-Norge er ifølge Persson i XPENG ingen tilfeldighet.

– Etter 10 år har Artic Race of Norway befestet sin posisjon som en av de mest betydningsfulle aktivitetene for regionen Nord-Norge. De har sørget for å gjøre denne fantastiske landsdelen kjent langt utenfor Norges grenser. Med fokus på felles verdier for dette enestående prosjektet, gleder vi i XPENG oss virkelig til å ta fatt på samarbeidet og veien vi har foran oss. Dette blir spennende, avslutter Persson.

 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS