Pressemelding

If Skadeforsikring - 28.06.2017

Åtte av ti krever prikkbelastning for mobilbruk bak rattet

Hele 22 dødsulykker på norske veier i perioden 2011-2015 kan ha vært forårsaket av mobilbruk bak rattet. Nå mener mer enn åtte av ti nordmenn at mobilbruk bør føre til prikkbelastning og fare for å miste førerkortet.

(Til red: Det er bilder til nedlastning nederst i saken)

Det går frem av en undersøkelse forsikringsselskapet If har fått utført, og en rapport fra Transportøkonomisk Institutt. Ifølge TØIs analyser av dødsulykkene i perioden er såkalt distraksjon på grunn av mobiltelefon årsak til mellom to og fire prosent av de 540 dødsulykkene.

Bare i fjor fikk hele 20 458 nordmenn et forenklet forelegg for bruk av mobiltelefon mens de kjørte bil. Så langt i år er det delt ut 6969 forelegg. Det viser ferske tall fra Statens Innkrevingssentral.

I 11 av de 22 ulykkene mener TØIs forskere at mobilbruk sannsynligvis har vært en medvirkende årsak, mens det er en mulig medvirkende i ytterligere 11 dødsulykker.

If: Må vurdere prikkbelastning

- Dette er fryktelig høye tall, spesielt når alt tyder på at mobilbruken har økt. Da er det grunn til å frykte at enda flere sender tekstmeldinger, bruker håndholdt telefon eller sjekker sosiale medier. Det er på høy tid at vi følger andre land og vurderer å prikkbelaste førerkortene til de som bruker mobilen mens de kjører, sier informasjonsdirektør i If, Jon Berge.

Blir du stoppet for å ha tuklet med mobiltelefonen bak rattet får du i dag et forenklet forelegg på 1650 kroner, men altså ingen prikker.

Stort flertall for strengere straffer

I Ifs representative undersøkelse ble folk bedt om å vurdere hva som i størst grad burde prikkbelastes. Per i dag gis det nemlig ikke prikker for snakking i mobiltelefon eller sending av tekstmeldinger. Du blir imidlertid prikkbelastet hvis du ikke sikrer passasjerer under 15 år eller holder for liten avstand til forankjørende kjøretøy.

Likevel er det snakking i mobiltelefon og sending av SMS mens du kjører som flest (81 %) mener bør prikkbelastes. Også påføring av sminke mens du kjører bil mener folk det er viktigere å straffe med prikkbelastning enn det som det gis prikker for i dag.

Hele seks av ti spurte i undersøkelsen mener overtredelser som telefonbruk, påføring av sminke eller avislesing bak rattet bør straffes hardere enn det blir gjort i dag.

Prikkbelastning er et effektivt virkemiddel

- I undersøkelsen spurte vi også om de som hadde fått prikker etter dagens regler hadde endret sin atferd. Det bekreftet hele ni av ti at det hadde gjort. Det tyder på at prikkbelastning for mobilbruk vil være et effektivt virkemiddel for å stoppe denne livsfarlige mobilbruken, sier Ifs informasjonsdirektør, Jon Berge.

Effekten av prikkbelastning for trafikksikkerheten blir også bekreftet av en evaluering Transportøkonomisk Institutt nylig gjennomførte for Samferdselsdepartementet. Spesielt reduserer førere sin risiko for nye prikker når de risikerer å miste førerkortet ved neste overtredelse.

Undersøkelsen er utført av YouGov for If i mai 2017.

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 6 800 dyktige medarbeidere kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS