Pressemelding
Torger Samuelsen, leder i Nordkapp SV -
06.07.2009
Avbefolkninga av finnmarkskysten.
Forrige ukas hovedoppslag i media var at fra 1992 og fram til i dag er befolkningen redusert med 25% langs kysten av Finnmark. Årsakene til dette kan være flere, men fra kvotesystemet og omsettelige kvoter ble innført i fiskerinæringa i begynnelsen av 90-årene og fram til i dag har tendensen vært klar. Kvoter eller rettigheter i fisket omsettes og går fra små til store, fra kyst til hav, fra nord til syd (Landsdelsutvalget, T. Trondsen UiT). Selv om det er forbud mot salg av kvoter for torsk fra Finnmark, forsvinner kvotene ved flytting, postkassefirmaer og fiktive fiskeriselskap basert på kapital fra sør.
Ser en denne utviklingen i sammenheng med valget til høsten og at FrP og Høyre overtar regjeringsansvaret, er det fare for en opptrapping av denne utviklingen da disse partiene vil ha fri omsetning av fiskekvoter.
Videre ser en dette i sammenheng med at FrP vil redusere overføringene til bøndene slik at det marginale jordbruket i Finnmark forsvinner, nedleggelse av sametinget og reindrift med flere hundre arbeidsplasser. Og i tillegg dersom FrP fremdeles vil fjerne Nord-Norges tilskuddet og regionaltilskuddet til kommunene(ca. kr. 6-7000 pr. innbygger), ser de neste fire årene ikke så veldig lyse ut for primærnæringene og til og med for folk flest i Finnmark.
Resultatet blir antagelig at få eller ingen fiskere, bønder, samer eller folk flest kommer til å kjøre på FrP sin planlagte autostrada i Finnmark.
Ser en denne utviklingen i sammenheng med valget til høsten og at FrP og Høyre overtar regjeringsansvaret, er det fare for en opptrapping av denne utviklingen da disse partiene vil ha fri omsetning av fiskekvoter.
Videre ser en dette i sammenheng med at FrP vil redusere overføringene til bøndene slik at det marginale jordbruket i Finnmark forsvinner, nedleggelse av sametinget og reindrift med flere hundre arbeidsplasser. Og i tillegg dersom FrP fremdeles vil fjerne Nord-Norges tilskuddet og regionaltilskuddet til kommunene(ca. kr. 6-7000 pr. innbygger), ser de neste fire årene ikke så veldig lyse ut for primærnæringene og til og med for folk flest i Finnmark.
Resultatet blir antagelig at få eller ingen fiskere, bønder, samer eller folk flest kommer til å kjøre på FrP sin planlagte autostrada i Finnmark.