Pressemelding
Geir Magnus Nyborg – generalsekretær i Familie & Medier – Kristent medieforum -
20.08.2008
Aviser i solnedgang
Arbeideravisa blir lagt ned. VG taper opplag. Dagbladet taper mer. I tillegg bærer et mulig blått stortingsflertall bud om et sakte farvel til pressestøtten. De neste årene kan føre til de største endringer i pressebildet vi har sett siden krigen.
Det er først og fremst leserne som svikter avisene. Det er en trend vi ser også i andre deler av verden. I USA er det bebudet store nedskjæringer i New York Times, Washington Post, USA Today og flere. De fleste som kjenner mediemarkedet, mener at nedgangen for avisene vil fortsette i årene som kommer.
Den største grunnen til endringene finner vi i det økte konsum av nyheter og annet stoff på nett. Avisene har gjennom historien møtt mange konkurrenter i radio, tv og nå internett. De har likevel klart å holde på sin posisjon som solide leverandører av informasjon og meninger.
Vi har hatt lang tradisjon for støtteordninger til aviser i Norge. Disse ordningene kan stå for fall dersom vi får et blått flertall ved neste valg. Vi mener det er en innsparing som vil gjøre Norge fattigere.
Norske aviser må jobbe for å holde på sine lesere. Og leserne er ikke dumme. VG taper selv om avisen er den største forbrukeren av ordet sex i sine spalter. Dagbladet raser fordi folk ikke lenger har tillit til et produkt som skal være både tabloid og kulturtungt på samme tid. Morgenbladet vinner fordi leserne føler seg opplyst etter en runde med avisen.
De aviser som sliter med budskapet, vil slite med sitt publikum. Jeg er ofte skuffet etter å ha en lest en innholdsløs avis. Det er ikke noe som er verre enn følelsen av å ha brukt tid og penger på tomhet. Det må være mer enn bunnlinjen som bærer en avis som satser på å leve gjennom de trengsler som kommer.
Det er først og fremst leserne som svikter avisene. Det er en trend vi ser også i andre deler av verden. I USA er det bebudet store nedskjæringer i New York Times, Washington Post, USA Today og flere. De fleste som kjenner mediemarkedet, mener at nedgangen for avisene vil fortsette i årene som kommer.
Den største grunnen til endringene finner vi i det økte konsum av nyheter og annet stoff på nett. Avisene har gjennom historien møtt mange konkurrenter i radio, tv og nå internett. De har likevel klart å holde på sin posisjon som solide leverandører av informasjon og meninger.
Vi har hatt lang tradisjon for støtteordninger til aviser i Norge. Disse ordningene kan stå for fall dersom vi får et blått flertall ved neste valg. Vi mener det er en innsparing som vil gjøre Norge fattigere.
Norske aviser må jobbe for å holde på sine lesere. Og leserne er ikke dumme. VG taper selv om avisen er den største forbrukeren av ordet sex i sine spalter. Dagbladet raser fordi folk ikke lenger har tillit til et produkt som skal være både tabloid og kulturtungt på samme tid. Morgenbladet vinner fordi leserne føler seg opplyst etter en runde med avisen.
De aviser som sliter med budskapet, vil slite med sitt publikum. Jeg er ofte skuffet etter å ha en lest en innholdsløs avis. Det er ikke noe som er verre enn følelsen av å ha brukt tid og penger på tomhet. Det må være mer enn bunnlinjen som bærer en avis som satser på å leve gjennom de trengsler som kommer.