Pressemelding
Frank Bakke-Jensen (Finnmark Høyre) og Kent Gudmundsen (Troms Høyre) -
25.09.2014
Ber skoleeierne prioritere videreutdanning
En ny kartlegging viser at mange lærere i Finnmark ikke innehar riktig kompetanse i fagene de underviser i. Nå ber stortingsrepresentant skoleeierne prioritere videreutdanning.
En ny nasjonal rapport fra SSB viser at rundt én av syv norsklærere og én av fem matematikklærere i grunnskolen ikke har noen studiepoeng i undervisningsfaget sitt. I engelsk mangler over 40 prosent av lærerne studiepoeng i faget de underviser i. Dette er svært alvorlig, mener stortingsrepresentant Frank Bakke-Jensen (Høyre).
- Vi trenger mer videreutdanning for å få opp det faglige nivået – særlig i basisfagene norsk, matematikk og engelsk. I Finnmark mangler to av ti lærere i grunnskolen studiepoeng i undervisningsfaget sitt. Det er for dårlig, sier han.
Verst i engelsk
Stortingsrepresentanten viser til Aftenpostens oppslag om at mange matematikklærere aldri har studert faget. Her kommer det også fram at mange lærere har en forholdsvis lav grad av fordypning i undervisningsfagene sine, også i basisfagene norsk, matematikk og engelsk. Hele 19 prosent av lærerne som underviser i norsk i grunnskolen i Finnmark mangler studiepoeng i faget. For matematikk mangler 18 prosent studiepoeng, mens det i engelsk er 29 prosent.
Ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet var det i skoleåret 2013/14 1371 lærere i grunnskolen i Finnmark.
Stortingskollega og medlem av Kirke- utdannings og forskningskomiteen på Stortinget, Kent Gudmundsen (Høyre), støtter Bakke-Jensen. Han oppfordrer derfor nå skolene og skoleeierne rundt om i Finnmark til å kartlegge kompetansen til lærerne på sin skole og i sin kommune.
- Læreren er den viktigste faktoren for elevenes læring og derfor er dette en utfordring vi må ta på alvor. Vi vet også at lærerne selv ønsker seg mer videreutdanning. Over 7.000 lærere søkte om slik utdanning i år, dobbelt så mange som i 2013. Hittil har ikke lærerne fått gode nok muligheter til å ta videreutdanning. Det er Høyre/FrP-regjeringen i ferd med å endre på. Staten tar en større del av regningen når lærerne tar videreutdanning, og flere lærere får muligheten til å få faglig påfyll, sier Gudmundsen.
Regjeringen satser
Men også skoleeierne, det vil si kommunene, har et stort ansvar for å legge til rette for at lærerne får den kompetansehevingen de trenger. Det er dem som innvilger lærernes søknad om videreutdanning, mener Bakke-Jensen.
- Her må kommunene kjenne sin besøkelsestid. Selv om mange skoler i Finnmark har få ressurser er det likevel avgjørende at kommunene selv setter prioritering av videreutdanning for lærere høyt, sier stortingsrepresentanten.
Tidligere i år kom det tall som viste at regjeringen satser stort på videreutdanning. Aldri før har så mange lærere fått tilbud om videreutdanning som nå. Regjeringen har økt tilbudet med over 1.500 studieplasser, fra i underkant av 2.000 studieplasser i 2013, til rundt 3.600 studieplasser i år.
- Regjeringen vil også gi tilbud om videreutdanning til enda flere lærere i årene som kommer. Den muligheten må kommunene i Finnmark gripe. Enda bedre lærere vil gi enda flinkere elever. Med all utviklingen vi ser i Finnmark i årene som kommer er det en investering i vår felles framtid, sier Bakke-Jensen.
En ny nasjonal rapport fra SSB viser at rundt én av syv norsklærere og én av fem matematikklærere i grunnskolen ikke har noen studiepoeng i undervisningsfaget sitt. I engelsk mangler over 40 prosent av lærerne studiepoeng i faget de underviser i. Dette er svært alvorlig, mener stortingsrepresentant Frank Bakke-Jensen (Høyre).
- Vi trenger mer videreutdanning for å få opp det faglige nivået – særlig i basisfagene norsk, matematikk og engelsk. I Finnmark mangler to av ti lærere i grunnskolen studiepoeng i undervisningsfaget sitt. Det er for dårlig, sier han.
Verst i engelsk
Stortingsrepresentanten viser til Aftenpostens oppslag om at mange matematikklærere aldri har studert faget. Her kommer det også fram at mange lærere har en forholdsvis lav grad av fordypning i undervisningsfagene sine, også i basisfagene norsk, matematikk og engelsk. Hele 19 prosent av lærerne som underviser i norsk i grunnskolen i Finnmark mangler studiepoeng i faget. For matematikk mangler 18 prosent studiepoeng, mens det i engelsk er 29 prosent.
Ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet var det i skoleåret 2013/14 1371 lærere i grunnskolen i Finnmark.
Stortingskollega og medlem av Kirke- utdannings og forskningskomiteen på Stortinget, Kent Gudmundsen (Høyre), støtter Bakke-Jensen. Han oppfordrer derfor nå skolene og skoleeierne rundt om i Finnmark til å kartlegge kompetansen til lærerne på sin skole og i sin kommune.
- Læreren er den viktigste faktoren for elevenes læring og derfor er dette en utfordring vi må ta på alvor. Vi vet også at lærerne selv ønsker seg mer videreutdanning. Over 7.000 lærere søkte om slik utdanning i år, dobbelt så mange som i 2013. Hittil har ikke lærerne fått gode nok muligheter til å ta videreutdanning. Det er Høyre/FrP-regjeringen i ferd med å endre på. Staten tar en større del av regningen når lærerne tar videreutdanning, og flere lærere får muligheten til å få faglig påfyll, sier Gudmundsen.
Regjeringen satser
Men også skoleeierne, det vil si kommunene, har et stort ansvar for å legge til rette for at lærerne får den kompetansehevingen de trenger. Det er dem som innvilger lærernes søknad om videreutdanning, mener Bakke-Jensen.
- Her må kommunene kjenne sin besøkelsestid. Selv om mange skoler i Finnmark har få ressurser er det likevel avgjørende at kommunene selv setter prioritering av videreutdanning for lærere høyt, sier stortingsrepresentanten.
Tidligere i år kom det tall som viste at regjeringen satser stort på videreutdanning. Aldri før har så mange lærere fått tilbud om videreutdanning som nå. Regjeringen har økt tilbudet med over 1.500 studieplasser, fra i underkant av 2.000 studieplasser i 2013, til rundt 3.600 studieplasser i år.
- Regjeringen vil også gi tilbud om videreutdanning til enda flere lærere i årene som kommer. Den muligheten må kommunene i Finnmark gripe. Enda bedre lærere vil gi enda flinkere elever. Med all utviklingen vi ser i Finnmark i årene som kommer er det en investering i vår felles framtid, sier Bakke-Jensen.