- Dette må Stortinget gjøre om på. Folk som har bestilt en ladbar hybrid i høst og som får den levert over nyttår får med dette forslaget en kraftig avgifts-smell. Det dreier seg om mellom 40 og 80 000 kroner per bil, og det gjelder 10 -15 000 biler. Det sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Sammen med Bilimportørene Landsforening (BIL) og Norges Bilbransjeforbund (NBF) gjør han nå felles sak mot Stortinget for å få utsatt avgifts-innførelsen et halvt år, av hensyn til forutsigbarhet for forbrukeren.
Statsbudsjettet skal nå forhandles i Stortinget, hvor stortingsgruppene til Ap, Sp og SV skal bli enige for å skape et flertall.
- Vi forstår at disse avgiftene kommer, men det må være en viss forutsigbarhet for både kjøpere og selgere, sier Erik Andresen, administrerende direktør i BIL. Å påføre så store avgifter på så kort varsel på så mange folk er det stikk motsatte av forutsigbarhet.
- Dette kan ikke bli stående. Det sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF. - Stortinget må som minste krav utsette disse økningene et halvt år, av hensyn til forbrukerne og bransje, sier han.
|