Funnene stammer fra en fersk undersøkelse fra Kantar på vegne av Trygg Trafikk og forsikringsselskapet Fremtind.
Stadig flere nordmenn kjører rundt i biler med berøringsskjermer, hvor man må bruke skjermen for å løse vanlige biloppgaver under kjøring.
– Mens det er forbudt å bruke mobiltelefon under kjøring, er det ingen forbud mot å bruke skjermen i bilen. Det er kanskje et lite paradoks, men selv om det er lov er det ikke nødvendigvis lurt. Alle som kjører bil har et ansvar for å være aktsomme i trafikken, da må man konsentrere seg om bilkjøringen og trafikken, og ikke skjermen, sier Christoffer Solstad Steen, pressesjef i Trygg Trafikk.
Vi skifter musikk, skriver inn navigasjonsadresser og justerer klimaanlegget på berøringsskjermen
I undersøkelsen oppgir 72 prosent at de bruker skjermen til å sette på eller bytte radiokanal. Dette er den mest brukte funksjonen på skjerm under kjøring. 55 prosent oppgir at de bruker skjermen til å justere klimaanlegget, mens 39 prosent søker opp kontakter eller slår inn et nummer for å ringe ut. 36 prosent skriver inn navigasjonsadresse under kjøring og 34 prosent søker opp musikk fra strømmetjenester.
– Skjermer i bil har kommet for å bli, problemet er at bruk av skjermen krever at fører tar blikket bort fra veien og trafikken. Kun to sekunder skal til for at risikoen for en kollisjon dobler seg. Å søke opp kontakter eller skrive inn navigasjonsadresse er begge aktiviteter som krever at du tar blikket bort fra veien over flere sekunder. Det beste er å gjøre innstillinger på skjermen mens bilen står i ro eller ved å bruke stemmekontroll, sier Steen.
6 av 10 synes det er problematisk
62 prosent opplever det som problematisk å måtte ta bort blikket fra trafikken når de navigerer i skjermen.
– Det er fritt frem å bruke all funksjonalitet på skjermen under kjøring, og mye av skjermens funksjonalitet er knyttet til ren underholdning. Vi anbefaler å holde blikket på veien og unngå å bruke skjermen under kjøring så langt det lar seg gjøre, sier Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger i Fremtind.
Det er ikke nødvendigvis like lett å konsentrere seg om trafikken når 71 prosent innrømmer at de må ta blikket vekk fra veien for å navigere riktig i berøringsskjermen.
– Det er uheldig at nesten tre av fire tvinges til å se bort fra veien. Trafikkbildet endrer seg raskt, og derfor er det viktig å fokusere på bilkjøringen. Vi ser at antall bilskader øker, og tror at én av hovedårsakene er uoppmerksomhet bak rattet. Mange skader og uhell kunne nok vært unngått hvis vi konsentrerte oss bedre om kjøringen, og ikke om skjermen, sier Hofstad-Nielsen.
|