Pressemelding
Betraktninger om budsjett
Betraktninger om budsjett
I forkant av årets budsjettmøte ble posisjonspartiene Nordkapp SV og Nordkapp SP beskyldt for å feste bort kommunens penger. Det er ingen hemmelighet at vi har hatt en spent økonomisk situasjon i kommunen over flere år, men styret i Nordkapp SV vil ikke la de mørke tankene ta overhånd. Vi ønsker også å belyse den økonomiske situasjonen i kommunen ved å se noen år bakover.
Høsten 2019 var dette å lese i saksutredningen til budsjettbehandlingen:
Rådmannens innstilling til budsjett 2020 og økonomiplan 2020-23, Sak 54/19.
Rådmannens innstilling til budsjett for 2020 og planperioden 2020 - 2023 er basert på konsekvensjusterte budsjettet for 2020. Dette viser at vi for 2020 og planperioden har et omstillingsbehov på mellom kr 16 og kr 20 millioner for å oppnå anbefalt budsjettbalanse på minimum 1,75 %.
De fleste husker at det var kommunevalg høsten 2019. Mange husker at Nordkapp Ap hadde styrt kommunen med rent flertall fra 2015 til høsten 2019. Det vises i saksutredningen fra 2019 at omstillingsbehovet i 2019 var likt med det som er presentert som omstillingsbehov ved budsjettbehandling høsten 2022. Takket være god økonomistyring siden da, slapp vi å gå inn i årets budsjettmøte med et omstillingsbehov på over 30 millioner kr.
Forskjellen på det framlagte budsjettforslag fra 2019 og det kommunedirektøren foreslo for 2023 er at man i 2019 fikk et resultat på nesten 3 millioner kr mens vi for 2023 må benytte disposisjonsfond for å dekke opp for et merforbruk på ca. 6 millioner kr.
Pga økt tilførsel fra Havbruksfondet, tilførsel av kompensasjonsmidler etter koronapandemi, og dekning av saksomkostninger fra tapende part i sivil rettsak der kommunen ble stevnet styrkes kommunens disposisjonsfond vesentlig.
Budskapet fra Nordkapp SV er at merforbruket ikke skyldes hemningsløs festing, slik styret i Nordkapp Ap tydeligvis mener. Kommunestyret er gjentatte ganger gjort oppmerksom på store merutgifter særlig innen barnevern, men også innen helse. Tidvis blir kostnader innen barnevern og for ressurskrevende brukere store. Det er slik at kommuner plikter å ta vare på og gi nødvendig hjelp, pleie og omsorg til sine innbyggere. Noen ganger er tiltakene omfattende men nødvendige. Dette er vi orientert om i gjennomgang av regnskap, tertialrapporter og i forbindelse med budsjett både i 2021 og 2022.
Det er betimelig å minne om at verden har vært gjennom en pandemi som har hatt konsekvenser for kommuneøkonomien. Den pågående krigen i Europa har rystet store deler av verden og forårsaket menneskelig lidelse og materiell ødeleggelse på en skala våres kontinent ikke har sett siden andre verdenskrig. Dette har også fått økonomiske verdensomspennende konsekvenser som også strekker seg helt inn i Nordkapp kommunes økonomiske handlefrihet og private husholdninger.
Nordkapp SV har stor forståelse for at mange er skuffet over budsjettet. Smertefulle kutt vedtatt i kommunebudsjettet er fremtvunget av sterkt endra rammevilkår med høy prisvekst, renteøkninger, energikrise og folketallsnedgang. Det var lagt opp til økonomiske kutt i alle kommunens sektorer. Dette påvirker tjenesteytelse og handlingsrom for levering av gode kommunale tjenester på et utfordrende vis.
Ekstraordinære utgifter til blant annet barnevern gir likevel grunn til bekymring, og det må arbeides videre med mer varige omstillingstiltak for å sikre sunn og økonomisk bærekraftig drift av Nordkapp kommune. I tillegg har vi et samfunn med flere stadig flere eldre. I løpet av mars skal vi gjøre finansieringsvedtak for Hyggen. Da vil unge med funksjonsnedsettelser få en verdig bolig, og dette vil frigjøre ressurser som bidrar til en effektivisert drift innen tjenesteområdet som i sin tur vil gi besparelser.
Nordkapp SV hadde i sin budsjettprosess lagt til grunn at kommunens administrasjon og sektorledelse har identifisert og foreslår de innsparingstiltakene som samla sett og hver især har minst negativ effekt for kommunens innbyggere og næringsliv. Vi ville derfor i stor grad la kommunedirektørens anbefalinger og forslag for neste års budsjett være førende også for vårt budsjettfremlegg. Nordkapp SV hadde noen endringsforslag som vi fikk gjennomslag for, bl.a. å opprettholde driftstilskuddet til Nordkappfestivalen, beholde kulturkonsulentstillingen, å ikke kutte i kulturskolen og for at Skårungen barnehage ikke legges ned. Vi fikk dessverre ikke flertall for å beholde penger til praktisk bistand i hjemmetjenesten eller for å opprettholde driftstilskuddet til Nordkapp Filmfestival.
Nordkapp SV syns det er svært positivt at hele kommunestyret er omforent om flere tiltak, bl.a. nytt kunstgressdekke på Honningsvåg Stadion er et slikt tiltak som betyr mye for mange.
Årsaken til at vi ikke ønsker å bruke en større del av disposisjonsfondet er at et budsjett prega av kutt og omstillinger bærer med seg betydelig usikkerhet for hvorvidt innsparinger vil lykkes. Faren for atskillig større omstillingsbehov senere om vi ikke lykkes nå, og usikkerheten i økonomien generelt tilsier begrensa bruk av disposisjonsfond. En situasjon uten disponible midler til investeringer eller forsvarlig drift er lammende. Bruker vi opp disposisjonsfond nå risikerer vi i nær fremtid større kutt i tjenestetilbud og nedleggelser vi per i dag tross alt er forskånet fra.
Vi bor i en på mange vis enestående fin kommune som leverer gode tjenester til både innbyggere og tilreisende. Næringslivet i kommunen er foruten å være dyktige på sine felt aktive bidragsytere som er med å løfte frem alt det positive vi har å by på. Frivillig sektor med aktive idrettslag, bygdelag, turlag og øvrige foreninger gjør uvurderlig innsats for helse og trivsel. Vi har også lokalpatrioter til innbyggere som gjerne fremhever alt det gode Nordkappsamfunnet har å bidra med til fellesskapet. Nordkapp SV har tro på ei god framtid i Nordkapp kommune, også i utfordrende tider skal vi kommunen levere til det beste for hele lokalsamfunnet.