Pressemelding
NAF -
08.10.2014
Bilavgiftene på stedet hvil
Etter åtte år med jevn nedgang i bilavgiftene, flater de nå ut i Solberg-regjeringens første statsbudsjett. Under de rød-grønne ble nye biler i snitt 40 000 kroner billigere, men nå stopper denne utviklingen opp. – Vi er overrasket over at en borgerlig regjering ikke følger opp en god trend med avgiftslette for miljøvennlige og trafikksikre biler, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Siden 2007 har avgiftene blitt flyttet fra motorrommet til det som kommer ut av eksospotta. Dette har vært helt i tråd med NAFs bilavgiftspolitikk. Statsbudsjettet som ble lagt frem i dag, følger ikke opp denne gode utviklingen.
Bilavgiftene har vist seg som et viktig og effektivt verktøy for å styre folks valg av bil i mer miljøvennlig retning. Effekten har man sett på den kraftige nedgangen i CO2-utslipp fra nye biler solgt i Norge gjennom de siste årene. Frykten nå er at dette kan stoppe opp.
– Vi er skuffet over at regjeringen ikke griper sjansen og gjør vanlige familiebiler med lave utslipp enda rimeligere. De er rett og slett mindre fremtidsrettet enn de rød-grønne, sier NAF-sjefen og minner om Klimaforliket.
De forventede endringene for ladbare hybrider, ble heller ikke innfridd. Denne biltypen er helt avgjørende for å nå klimamålene til Norge.
- Vi er svært skuffet over at regjeringen ikke gjør noe for å få flere ladbare hybrider på norske veier. Det må være minst 30 000 ladbare hybrider på norske veier i 2020, og da må denne biltypen hjelpes inn på markedet. Nå blir dette i beste fall forsinket, sier Stig Skjøstad.
En god nyhet i dagens budsjett, er en solid reduksjon på 35 prosent i omregistreringsavgiften. Dette er like mye som forrige regjering reduserte samme avgift med i løpet av tre år. Solberg-regjeringen legger også opp til at det er de nyeste bruktbilene som får de største lettelsene i omregistreringsavgiften.
- Dette er bra. Flere vil nå kunne bytte ut sin gamle bil med en nyere bil, slår Skjøstad fast.
Siden 2007 har avgiftene blitt flyttet fra motorrommet til det som kommer ut av eksospotta. Dette har vært helt i tråd med NAFs bilavgiftspolitikk. Statsbudsjettet som ble lagt frem i dag, følger ikke opp denne gode utviklingen.
Bilavgiftene har vist seg som et viktig og effektivt verktøy for å styre folks valg av bil i mer miljøvennlig retning. Effekten har man sett på den kraftige nedgangen i CO2-utslipp fra nye biler solgt i Norge gjennom de siste årene. Frykten nå er at dette kan stoppe opp.
– Vi er skuffet over at regjeringen ikke griper sjansen og gjør vanlige familiebiler med lave utslipp enda rimeligere. De er rett og slett mindre fremtidsrettet enn de rød-grønne, sier NAF-sjefen og minner om Klimaforliket.
De forventede endringene for ladbare hybrider, ble heller ikke innfridd. Denne biltypen er helt avgjørende for å nå klimamålene til Norge.
- Vi er svært skuffet over at regjeringen ikke gjør noe for å få flere ladbare hybrider på norske veier. Det må være minst 30 000 ladbare hybrider på norske veier i 2020, og da må denne biltypen hjelpes inn på markedet. Nå blir dette i beste fall forsinket, sier Stig Skjøstad.
En god nyhet i dagens budsjett, er en solid reduksjon på 35 prosent i omregistreringsavgiften. Dette er like mye som forrige regjering reduserte samme avgift med i løpet av tre år. Solberg-regjeringen legger også opp til at det er de nyeste bruktbilene som får de største lettelsene i omregistreringsavgiften.
- Dette er bra. Flere vil nå kunne bytte ut sin gamle bil med en nyere bil, slår Skjøstad fast.