Kun fem prosent av eierne er bekymret for at bilen deres kan bli hacket, viser en ny måling utført av YouGov for Autobransjens leverandørforening (ABL).
Ytterligere 17 prosent er til en viss grad engstelige, men anser ikke risikoen for å være så stor. 42 prosent tror ikke det er noen grunn til å uroe seg. De øvrige krysser av for vet ikke, eller at spørsmålet ikke er relevant.
– Hacking er et fenomen som utvikler seg i takt med at moderne biler blir mer og mer datamaskiner på hjul. Stadig flere vil nok få øynene opp viktigheten av å ta forholdsregler, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Pass godt på nøkkelbrikken
Tyveri av selve bilen er den mest aktuelle risikoen, ifølge Stein Bekkevold, som var redaktør i Teknisk Ukeblad i en årrekke og er utdannet fly- og bilingeniør.
– Den elektroniske nøkkelen er en radiosender som kan gi tilgang til bilen, og som kan avleses selv uten fysisk besittelse. Ved å passe godt på den, og ikke la uvedkommende komme nær nok til å hente ut data, kan man gjøre det vanskelig for tyven, sier Bekkevold.
Risikoen for at hackere skal overta kontrollen over bilen mens eieren selv kjører, anser han foreløpig som lav.
– Det er ikke umulig, på samme måte som det lar seg gjøre å bryte seg inn i en smarttelefon. Men det er komplisert, og bilen må være online. Samtidig øker sårbarheten med antall elektroniske systemer som er koblet inn.
Blant mulige risikopunkter som diskuteres i forbindelse med denne typen hacking er data som hentes inn via apper, mobilsignaler, navigasjonssystemet, bilradioen og trådløs overvåking av dekktrykket.
Gode vaner gir økt sikkerhet
At oppdateringene av bilens software i stor grad skjer over nett, kan også åpne en mulighet for hackere, påpeker Simen Huse, daglig leder i Simco AS. Østfold-firmaet er spesialisert innen bilelektronikk, og jobber med reparasjoner, diagnose og support.
– For eierne er det viktig å etablere gode vaner for å sikre seg best mulig, blant annet ved å være bevisst på hvor bilen parkeres. Egen gårdsplass eller garasje er det tryggeste, mens risikoen øker hvis bilen står ved fortauskanten eller i store parkeringsanlegg, sier Huse.
Hvis man er nødt til å benytte seg av offentlige parkeringstilbud anbefaler han å montere en rattsperre for å sikre kjøretøyet best mulig.
Kvinner er mindre bekymret for å bli hacket enn menn, viser undersøkelsen fra ABL. Eldre bileiere er dessuten langt mindre engstelige enn yngre.
– Fremover blir det viktig at risikoen blir godt kommunisert. Ikke ved å drive med skremselspropaganda, men gjennom nøktern forbrukeropplysning, sier Arild Hansen.
|