Pressemelding
Tryg -
17.10.2012
Bilførere med ripe i lakken
Daglig kolliderte 838 biler i fjor. Urovekkende mange bilførere tilpasset enten forklaringen etter påkjørselen, eller rett og slett stakk av. Noen kolliderte også med vilje.
Et typisk tilfelle: Du har nettopp kollidert med en annen bil i et kryss. På stedet er den andre føreren enig i at det er hans skyld. Dere skriver ikke skademelding, men er enige om å melde fra til hvert deres forsikringsselskap. Noen uker senere får du vite at den andre føreren påstår det tvert om er din skyld.
Daglig får Tryg Forsikring inn skademeldinger fra parter som ikke kan bli enige om hva som egentlig hadde skjedd.
Ærlighet varer kortest
– Det er en kjent sak for oss at ærligheten alltid er størst like etter at skaden har skjedd. Man har ikke fått tid til å tenke gjennom konsekvensene. Når man kommer hjem, får snakket med ektefellen, venner eller kolleger, går det opp for en at dette kan koste mange sure kroner. Det er da man begynner å justere på sannheten, sier utredningssjef Svein-Arne Kausland i Tryg Forsikring.
Ripe i lakken
Et annet tilfelle: Du har vært uheldig og kjørt på en annen bil, med en bulk og oppskraping som resultat. Det du ikke vet er at motpartens bil er full av rust på bulkeområdet. I stresset etter kollisjonen tar du deg ikke tid til å se nærmere på bulken, noe som ville avslørt rusten. Du ender opp med bonustap, og den du kjørte på har fått en gratis rustreparasjon på din regning.
– Som oftest vil det være ord mot ord uten en skademelding eller bilder. Det er bedre å være litt skeptisk og føre var, enn for naiv og godtroende, sier utredningssjefen.
Kollisjon med vilje
Hans beste råd er derfor å skrive en skademelding på stedet, og ta bilder fra alle vinkler med mobilkameraet. Også oversiktsbilder. Det kan bli avgjørende for din del hvis motparten begynner å endre på forklaringen i etterkant, eller bilen allerede hadde gamle skader.
Et tredje type tilfelle er arrangerte kollisjoner. Noen kan finne på å bråbremse slik at du kjører i dem, eller på annen måte sørger for at du får skylden.
Enda verre er det når begge parter er med på å arrangere kollisjonen.
– Vi hadde en sak hvor to bilførere hadde avtalt at den ene skulle kjøre i den andre bak, for på den måten å få en uberettiget utbetaling. Etter at utrederne våre hadde snakket med partene, fant vi ut at dette måtte være arrangert fra begge. De innrømte det i retten, og begge ble dømt til 90 dagers fengsel, sier Svein-Arne Kausland i Tryg.
Hit and run mest vanlig
Den mest vanlige uærligheten blant bilførere er likevel påkjørsler på parkerte biler. Eieren av den påkjørte bilen er ikke til stede, og synderen faller for fristelsen å kjøre sin vei uten å legge igjen navn og nummer.
– Skadeavdelingen vår får inn cirka 160 slike saker i uken, noe som representerer rundt 10 prosent av alle saker vi får inn. Det er veldig irriterende for den som blir påkjørt, for vedkommende blir sittende igjen med regningen. Vi skulle ønske synderne hadde anstendighet nok til å ta ansvar. Heldigvis er det stadig oftere tilgang på overvåkningsfilm fra parkeringsplasser, slik at vi kan ta synderne, sier utredningssjef Svein-Arne Kausland.
Det ble totalt meldt om 306.161 kollisjoner til norske forsikringsselskap i fjor, ifølge FNO. Det gir et gjennomsnitt på 838 biler som kolliderte hver dag. En gjennomsnittlig skade kostet 16.000 kroner å reparere. Forsikringsselskapene utbetalte totalt 4,9 milliarder etter kollisjoner.
Et typisk tilfelle: Du har nettopp kollidert med en annen bil i et kryss. På stedet er den andre føreren enig i at det er hans skyld. Dere skriver ikke skademelding, men er enige om å melde fra til hvert deres forsikringsselskap. Noen uker senere får du vite at den andre føreren påstår det tvert om er din skyld.
Daglig får Tryg Forsikring inn skademeldinger fra parter som ikke kan bli enige om hva som egentlig hadde skjedd.
Ærlighet varer kortest
– Det er en kjent sak for oss at ærligheten alltid er størst like etter at skaden har skjedd. Man har ikke fått tid til å tenke gjennom konsekvensene. Når man kommer hjem, får snakket med ektefellen, venner eller kolleger, går det opp for en at dette kan koste mange sure kroner. Det er da man begynner å justere på sannheten, sier utredningssjef Svein-Arne Kausland i Tryg Forsikring.
Ripe i lakken
Et annet tilfelle: Du har vært uheldig og kjørt på en annen bil, med en bulk og oppskraping som resultat. Det du ikke vet er at motpartens bil er full av rust på bulkeområdet. I stresset etter kollisjonen tar du deg ikke tid til å se nærmere på bulken, noe som ville avslørt rusten. Du ender opp med bonustap, og den du kjørte på har fått en gratis rustreparasjon på din regning.
– Som oftest vil det være ord mot ord uten en skademelding eller bilder. Det er bedre å være litt skeptisk og føre var, enn for naiv og godtroende, sier utredningssjefen.
Kollisjon med vilje
Hans beste råd er derfor å skrive en skademelding på stedet, og ta bilder fra alle vinkler med mobilkameraet. Også oversiktsbilder. Det kan bli avgjørende for din del hvis motparten begynner å endre på forklaringen i etterkant, eller bilen allerede hadde gamle skader.
Et tredje type tilfelle er arrangerte kollisjoner. Noen kan finne på å bråbremse slik at du kjører i dem, eller på annen måte sørger for at du får skylden.
Enda verre er det når begge parter er med på å arrangere kollisjonen.
– Vi hadde en sak hvor to bilførere hadde avtalt at den ene skulle kjøre i den andre bak, for på den måten å få en uberettiget utbetaling. Etter at utrederne våre hadde snakket med partene, fant vi ut at dette måtte være arrangert fra begge. De innrømte det i retten, og begge ble dømt til 90 dagers fengsel, sier Svein-Arne Kausland i Tryg.
Hit and run mest vanlig
Den mest vanlige uærligheten blant bilførere er likevel påkjørsler på parkerte biler. Eieren av den påkjørte bilen er ikke til stede, og synderen faller for fristelsen å kjøre sin vei uten å legge igjen navn og nummer.
– Skadeavdelingen vår får inn cirka 160 slike saker i uken, noe som representerer rundt 10 prosent av alle saker vi får inn. Det er veldig irriterende for den som blir påkjørt, for vedkommende blir sittende igjen med regningen. Vi skulle ønske synderne hadde anstendighet nok til å ta ansvar. Heldigvis er det stadig oftere tilgang på overvåkningsfilm fra parkeringsplasser, slik at vi kan ta synderne, sier utredningssjef Svein-Arne Kausland.
Det ble totalt meldt om 306.161 kollisjoner til norske forsikringsselskap i fjor, ifølge FNO. Det gir et gjennomsnitt på 838 biler som kolliderte hver dag. En gjennomsnittlig skade kostet 16.000 kroner å reparere. Forsikringsselskapene utbetalte totalt 4,9 milliarder etter kollisjoner.