NAFs ferske undersøkelse, Elbilmonitor, viser at de som eier en elbil i dag vil velge elbil også ved neste bilkjøp nær sagt uansett. Også om elbilen er dyrere enn en tilsvarende bensin- eller dieselbil. Én av ti oppgir at de er villige til å betale 30 000 kroner mer, og noen få er villige til å betale både 60 000 og 90 000 kroner mer.
- Elbileierne er fornøyde med valget sitt og ser fordelene ved å eie en elbil. Det er rimeligere bilhold og fungerer godt i hverdagen, sier Sødal.
Førstegangskjøperne vanskeligere å overbevise
Dagens eiere av bensin- og dieselbiler svarer tvert om at elbilen må være betydelig billigere for at de skal velge den. Nær én av fire svarer oppgir at de vil velge bensin- eller dieselbilen uansett prisforskjell, mens én av ti oppgir at de vil velge elbilen om den er 90 000 kroner billigere.
- Dette viser at overgangen til elbiler ikke går av seg selv. Det er fortsatt viktig med elbilfordeler ved kjøp av bil, mener Nils Sødal. - Derfor må regjeringen holde elbilavgiftene i ro når de legger statsbudsjettet for 2025, fortsetter han.
Vil velge den biltypen som er billigst
Det er også betydelig forskjell mellom dagens elbileiere og andre i andelen som svarer at de vil gå for den billigste bilen, uansett drivlinje. Det er flere bensin- og dieselbilister som oppgir at de vil velge den billigste, enn blant elbilistene. Forskjellen er så stor som 11 prosentpoeng.
- Undersøkelsen viser at de som har blitt elbilister i stor grad fortsetter å være det. Og de er villige til å betale mer for det enn å gå tilbake til en bensin- eller dieselbil, avslutter Nils Sødal.
Tabell
Se for deg at du skal kjøpe ny bil og står mellom en elbil og en bensin- eller dieselbil. Begge dekker behovene dine i hverdagen på omtrent samme måte. Hvordan må kjøpsprisene på de to være for at du velger elbilen?
|
TOTAL
|
Eier elbil i dag
|
Eier ikke elbil
|
Jeg velger elbilen uansett prisforskjell
|
17 %
|
33 %
|
9 %
|
Elbilen kan være opptil 90 000 kr dyrere
|
2 %
|
1 %
|
2 %
|
Elbilen kan være opptil 60 000 kr dyrere
|
5 %
|
5 %
|
4 %
|
Elbilen kan være opptil 30 000 kr dyrere
|
10 %
|
11 %
|
10 %
|
Jeg velger den billigste
|
27 %
|
19 %
|
30 %
|
Elbilen må være minst 30 000 billigere
|
6 %
|
5 %
|
6 %
|
Elbilen må være minst 60 000 billigere
|
6 %
|
8 %
|
5 %
|
Elbilen må være minst 90 000 billigere
|
11 %
|
13 %
|
11 %
|
Jeg velger bensin- eller dieselbilen uansett prisforskjell
|
17 %
|
5 %
|
23 %
|
KILDE: NAF Elbilmonitor gjennomført av Norstat i mai 2024. Representativt utvalg med 1207 respondenter.
|