Pressemelding

Posten Bring - 24.10.2023

Bjerkvik blir en del av Posten Brings nye unike ladenettverk for tyngre kjøretøy

Ved Posten Brings terminal på Bjerkvik, skal noen av landets kraftigste ladere for elektriske lastebiler bygges. Ladestasjonen blir en av landets første i det nye nasjonale ladenettverket som Posten Bring nå etablerer for tyngre kjøretøy.

– Bjerkvik får en sentral rolle i vårt nye nasjonale ladenettverk for tyngre elektriske kjøretøy i Norge. Vi vil bygge et kraftig og unikt ladenettverk for tyngre elektriske kjøretøy i Norge. Ladeinfrastrukturen som vi nå etablerer er svært viktig for å kunne bruke el-lastebiler på flere strekninger rundt i landet. Alle åtte terminalene vil få ladepunkter med mulighet for 360 kW. Det blir de kraftigste ladepunktene i hele landet, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Bring.  

– Utslippene fra tungtransporten må kuttes kraftig for at vi skal nå våre klimaforpliktelser og klimamål. Jeg har stor tro på at elektriske lastebiler og busser raskt kan bli en like viktig brikke i kampen for utslippskutt som elektriske personbiler er allerede. Men det forutsetter lademuligheter. Jeg er derfor glad for at Posten nå satser og bygger ut ladepunkter ved flere av sine terminaler, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

 

 

LANDETS KRAFTIGSTE: Med en effekt på 360 kW, blir ladenettverket landets kraftigste. Foto: Posten

Posten Bring styrer i dag landets største flåte av elektriske kjøretøy. Den storstilte utskiftningen av fossile varebiler startet i 2012 og halvparten av landets innbyggere får i dag post og pakker levert med el-kjøretøy. I 2021 tok Posten i bruk den første elektriske lastebilen og i dag har Posten Bring over 70 slike i tjeneste.

 

– Vi har kommet veldig langt i bruken av el-varebiler. Tiden er nå inne for å satse enda sterkere på el-lastebiler, fortsetter Wille.

 

I Narvik kommune leverer Posten allerede brev og pakker med elbiler til over 17.000 innbyggere. Med egne dedikerte ladestasjoner for tyngre kjøretøy blir terminalene nå klargjort for fremtidens kjøretøypark, slik at flere og tyngre leveranser kan utføres med elektriske kjøretøy.

 

– I første omgang vil el-lastebilene bli brukt til distribusjonskjøring lokalt, men slik vi nå etablerer infrastrukturen vil vi på sikt kunne koble på linjetrafikken slik at vi også kan kjøre elektrisk over lange strekninger på tvers av regioner. Det betyr mindre klimautslipp og redusert støy langs en rekke trafikkerte korridorer, avslutter Wille.

Posten Bring har nå signert avtaler med leverandører til ladenettverket og forberedelsene er i full gang. De rundt 100 nye ladepunktene skal være oppe i løpet av vinteren.

FAKTA:

  • Posten Bring vil i løpet av året bygge ut en unik infrastruktur med totalt 96 nye ladepunkter ved sju terminaler i Norge.
  • Ladepunktene vil i første omgang bli etablert på åtte av Posten Brings terminaler fra Kristiansand i sør til Stavanger i vest og Bjerkvik i nord.
  • Posten Bring har fått støtte av Enova til å bygge ut ladepunktene.
  • Posten Bring drifter i dag over 70 el-lastebiler over hele landet.

Her kommer ladepunktene:

  • Bjerkvik terminalen, Nordland – 10 ladepunkt
  • Hamar terminalen, Innlandet – 17 ladepunkt
  • Østlandsterminalen, Viken – 28 ladepunkt
  • Stokke terminalen, Vestfold – 11 ladepunkt
  • Kristiansand terminalen, Agder – 11 ladepunkt
  • Stavanger terminalen, Rogaland – 15 ladepunkt
  • Molde terminalen, Møre og Romsdal – 3 ladepunkt

Trondheim terminalen, Trøndelag – 1 ladepunkt 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS