Pressemelding
Roger Hansen (Ap) fylkesråd -
23.09.2011
Bompenger eller ingenting??
Forventninger og krav er en ting, realitetene er noe annet. Skal en “Altapakke” samt aktuelle byprosjekter i Kirkenes og Hammerfest starte opp før 2020 må de bompengefinansieres.
Jeg vil begrunne dette ut fra følgende fakta:
Riksvegene er statens ansvar. Økonomiske rammer og ambisjoner er nedfelt i Nasjonal Transportplan (NTP), som Statens Vegvesen har ansvaret for å følge opp. I dagens kompliserte “riksvegverden” gjelder NTP 2010-2019 med handlingsprogram for perioden 2010-2013.
I Finnmark har vi to store investeringsprosjekt på E-6 Alta Vest og E-105 Kirkenes-Russegrensen. Prosjektene vil ha reelle kostnader på over 2 milliarder kroner, som er betydelig mer enn skissert i NTP. Den årlige snittrammen på statlige bevilgninger er på 225 millioner kr. frem til 2013. Eksisterende NTP omfatter også planer for å gjennomføre utbedring av Rv 94 Skaidi-Hammerfest og ny Tana bru innen 2019.
De store utfordringene vil trolig synliggjøres neste år når fagetatene fremlegger NTP-en for perioden 2014-2017. Eksisterende prosjekt på E-105 og Alta vest vil, pga. prisstigning og økte kostnader kunne “spise opp” den statlige rammen frem til 2017, selv med en betydelig økning. Skal også Rv 94 og Tana bru gjennomføres før 2020, vil det bety en økning på over 50% av dagens Riksvegsinvesteringsramme.
Så til byprosjektene. Skal disse prosjektene starte opp i samme periode uten bompengefinansiering, må staten trolig stoppe pågående prosjekter, utsette Tana bru og Rv 94 til etter 2023. Dette er dramatisk, men vil kunne bli realiteten selv med en betydelig økning i Ntp-rammen, noe som bør få klokkene til å ringe hos sentrale næringsaktører, og kanskje en sak som bl.a. NHO burde ta tak i!
Så kan man vurdere hvor realistisk en stor rammeøkning er. En økning i Finnmark vil trolig ikke bli akseptert uten at det gjelder hele landet. Vi må nok innse at vi har få venner på Stortinget som vil gi Finnmark noe ekstra på bekostning av sitt eget fylke. I tillegg har også de fleste fylker i Sør-Norge akseptert bompenger for å kunne forsere større prosjekter.
Det er imidlertid opp til kommunestyrene å vedta ambisjonene for vegnettet i Alta, Hammerfest og Kirkenes. Foreløpig er ingen endelige planer hverken utarbeidet eller vedtatt. Men skal det være realistisk å få disse inn i NTP 2014-2023 må prinsippvedtak rundt bompengefinansiering vedtas i løpet av 2011. Skal Fylkesråden for samferdsel ha gode kort i dialogen med statsråden, nasjonale politikere og vegmyndigheter håper jeg kommunene innser hvilke valg som må tas, hvis infrastrukturambisjoner skal ivaretas i et langtidig perspektiv.
Til slutt vil jeg si at uavhengig av politisk ståsted har vi følgende fakta å forholde oss til: Sittende regjering vil ta den endelige beslutningen vedrørende NTP 2014-23 sommeren 2013, og det er før neste Stortingsvalg. Men resultatene vil ha avgjørende betydning frem mot 2018 og innvirkning helt frem til 2023. Jeg håper Laila Davidsen, Trine Noot m/flere tenker seg grundig om. Det er lite som tyder på at Erna Solberg, om hun kommer til makten ved neste korsveg, kan gjøre unntak for Finnmark.
Ved kutt i bompengefinansiering betyr det kort og godt mindre penger til andre viktige områder. Derfor er mitt råd at man, til tross for å ha vunnet et valg på nekt av bompengefinansiering, innser hvilken uopprettelig skade man er i ferd med å påføre vårt fylke. Tenk på distriktene som sender barna til disse byene og må ut med tusener av kroner for å få nødvendig skolegang, og tenk på hva for eksempel kyststrøkene betaler i bensinpenger for å komme til disse byene av nødvendighet. Da kan bompengefinansieringen bli småpenger i forhold til hva distriktene må ut med.
Jeg vil begrunne dette ut fra følgende fakta:
Riksvegene er statens ansvar. Økonomiske rammer og ambisjoner er nedfelt i Nasjonal Transportplan (NTP), som Statens Vegvesen har ansvaret for å følge opp. I dagens kompliserte “riksvegverden” gjelder NTP 2010-2019 med handlingsprogram for perioden 2010-2013.
I Finnmark har vi to store investeringsprosjekt på E-6 Alta Vest og E-105 Kirkenes-Russegrensen. Prosjektene vil ha reelle kostnader på over 2 milliarder kroner, som er betydelig mer enn skissert i NTP. Den årlige snittrammen på statlige bevilgninger er på 225 millioner kr. frem til 2013. Eksisterende NTP omfatter også planer for å gjennomføre utbedring av Rv 94 Skaidi-Hammerfest og ny Tana bru innen 2019.
De store utfordringene vil trolig synliggjøres neste år når fagetatene fremlegger NTP-en for perioden 2014-2017. Eksisterende prosjekt på E-105 og Alta vest vil, pga. prisstigning og økte kostnader kunne “spise opp” den statlige rammen frem til 2017, selv med en betydelig økning. Skal også Rv 94 og Tana bru gjennomføres før 2020, vil det bety en økning på over 50% av dagens Riksvegsinvesteringsramme.
Så til byprosjektene. Skal disse prosjektene starte opp i samme periode uten bompengefinansiering, må staten trolig stoppe pågående prosjekter, utsette Tana bru og Rv 94 til etter 2023. Dette er dramatisk, men vil kunne bli realiteten selv med en betydelig økning i Ntp-rammen, noe som bør få klokkene til å ringe hos sentrale næringsaktører, og kanskje en sak som bl.a. NHO burde ta tak i!
Så kan man vurdere hvor realistisk en stor rammeøkning er. En økning i Finnmark vil trolig ikke bli akseptert uten at det gjelder hele landet. Vi må nok innse at vi har få venner på Stortinget som vil gi Finnmark noe ekstra på bekostning av sitt eget fylke. I tillegg har også de fleste fylker i Sør-Norge akseptert bompenger for å kunne forsere større prosjekter.
Det er imidlertid opp til kommunestyrene å vedta ambisjonene for vegnettet i Alta, Hammerfest og Kirkenes. Foreløpig er ingen endelige planer hverken utarbeidet eller vedtatt. Men skal det være realistisk å få disse inn i NTP 2014-2023 må prinsippvedtak rundt bompengefinansiering vedtas i løpet av 2011. Skal Fylkesråden for samferdsel ha gode kort i dialogen med statsråden, nasjonale politikere og vegmyndigheter håper jeg kommunene innser hvilke valg som må tas, hvis infrastrukturambisjoner skal ivaretas i et langtidig perspektiv.
Til slutt vil jeg si at uavhengig av politisk ståsted har vi følgende fakta å forholde oss til: Sittende regjering vil ta den endelige beslutningen vedrørende NTP 2014-23 sommeren 2013, og det er før neste Stortingsvalg. Men resultatene vil ha avgjørende betydning frem mot 2018 og innvirkning helt frem til 2023. Jeg håper Laila Davidsen, Trine Noot m/flere tenker seg grundig om. Det er lite som tyder på at Erna Solberg, om hun kommer til makten ved neste korsveg, kan gjøre unntak for Finnmark.
Ved kutt i bompengefinansiering betyr det kort og godt mindre penger til andre viktige områder. Derfor er mitt råd at man, til tross for å ha vunnet et valg på nekt av bompengefinansiering, innser hvilken uopprettelig skade man er i ferd med å påføre vårt fylke. Tenk på distriktene som sender barna til disse byene og må ut med tusener av kroner for å få nødvendig skolegang, og tenk på hva for eksempel kyststrøkene betaler i bensinpenger for å komme til disse byene av nødvendighet. Da kan bompengefinansieringen bli småpenger i forhold til hva distriktene må ut med.