Pressemelding

NAF - 20.06.2016

Bruktbilkjøp: Få gleder - mange tunge stunder

Bruktbilkjøp er en berg- og dalbane med noen høydepunkter, men desto flere frustrasjoner. – For en bruktbilkjøper er det første høydepunktet når man har funnet bilen en vil ha. Så følger en periode med mange bekymringer før neste høydepunkt er å stå med nøkkelen i hånda og kjøre avgårde i ny bil, men så kan det jammen komme bekymringer igjen etterpå, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

NAF har gjort en grundig kartlegging av bruktbil-kjøpets mange faser. Fra orientering i markedet til man overtar bilen og bilholdet etterpå. De store frustrasjonene begynner etter at man har funnet bil. Da skal man kontakte selger, prøvekjøre bilen, undersøke bilen, prute, avtale papirarbeid og overlevering, betale for bilen og overta den.

- I denne fasen er frustrasjonen stor hos de fleste. De gode rådene er vanskelige å få tak i, og det hele kan være litt overveldende og uoversiktlig, sier Sagedal.

400 000 brukte biler skifter eier hvert år. Både hos NAF og Forbrukerrådet er konfliktsaker om bil på topp i statistikken. Kanskje ikke så rart når 4 av 10 bruktbilhandler skjer uten kontrakt og at hele 15 prosent kjøper bruktbil usett, dvs. at 60 000 bruktbiler kjøpes usett hvert eneste år.

- Undersøkelsen vi har gjort underbygger dette. Gleden er stor når bilen er overtatt, men for mange kommer en ny frustrasjonsperiode når problemene oppstår etterpå, sier Inger Elisabeth Sagedal, - Noen kjøper bruktbil på impuls, andre er veldig grundige. Fellesnevneren er mangel på kunnskap om bil og formalitetene som bør være på plass, fortsetter hun.

Frustrerende å selge bilen
Det er ikke bare de som kjøper bruktbil som har tøffe perioder. Også de som selger bil har mange frustrasjoner i de samme periodene som kjøperne. Likhetene er også store i hvordan de går inn i handelen. Bilkjøperen har en innstilling om å få mest mulig bil for minst mulig penger, mens selgeren vil ha mest mulig penger for bilen. Selgeren er usikker på om bilen har skjulte feil, mens kjøperen er usikker på teknisk vurdering av bilen. Begge er usikre på om den andre er til å stole på. Kjøperen er redd for et dårlig kjøp, og selgeren er redd for klager i etterkant.

- Grundighet er viktig både om man skal kjøpe eller selge bil. Men vi er ikke alle skrudd sammen på den måten, så da er det viktig å lytte til erfarne bilfolk. Er man usikker er det hjelp å få, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

Norges Automobil-Forbund er Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon og har over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2.000 frivillige tillitsvalgte. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 45 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistnad og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge. 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS