Storselgere som Audi e-tron, Hyundai Kona, Kia e-Niro, Tesla Model 3 og Nissan Leaf var med i verdens største elbiltest i 2020. Mer enn 20 ulike elbiler som var med i testen finner du nå på bruktmarkedet. Bare av Audi e-tron ligger det ute 273 biler til salgs. Av disse er 100 med den lille batteripakken som gir noe kort rekkevidde.
- Vi testet disse bilene i 2020 både om sommeren og vinteren. Særlig rekkeviddetapet vinterstid er viktig informasjon til de som er ute etter en brukt elbil i dag, sier Sødal. – Med informasjon om hvordan bilen gjorde det som ny, får du en god pekepinn på hva du kan forvente om du kjøper den brukt, sier han.
Rekkeviddevinnerne fra 2020
I 2020-testene hadde vi med tre Tesla-modeller. Både Model 3, Tesla S og X kjørte langt, men de hadde et relativt høyt rekkeviddetap om vinteren. Prosentmessig tapte eksempelvis Audi e-tron, Hyundai Ioniq og Volkswagen e-Golf mindre rekkevidde enn Teslaene.
- I 2020 lå Tesla lenger fremme på rekkevidde enn de gjør i dag. Så er du opptatt av lang rekkevidde på bruktbilen, bør du sjekke ut Tesla, mener Nils Sødal. - Hvis du er ute etter mest mulig lik rekkevidde sommer som vinter, er det andre bilmodeller som utmerker seg, fortsetter han.
Stort prisspenn
Kartleggingen av 2020-modeller av elbiler på finn.no viser et stort prisspenn. Noe av forklaringen er utstyrsnivå og kjørelengde, men det er nok også noen som har lagt ut bilen til en for høy pris.
- Prisene viser at det på enkeltbiler er prutningsmonn, sier Nils Sødal.
Sjekklisten ved kjøp av brukt elbil er stort sett den samme som for en brukt dieselbil. Usikkerhetsmomentet er tilstanden til batteripakken.
-Dessverre finnes det ingen god test av batteriets helse enda. Men det går an å spørre om ladehistorikken for å se om bilen er mye hurtigladet. Hurtiglading er en større påkjenning for batteriet en lading hjemme, sier Sødal.
Sjekkliste spesifikt for kjøp av brukt elbil:
- Spør selger om ladehistorikk. Hurtiglading er en påkjenning for batteriet, så hvor ofte bilen har blitt hurtigladet er relevant informasjon.
- Spør om hvordan selger opplever rekkevidde sommer og vinter. Få dette med i kontrakten.
- Kan bilen hurtiglades?
- Hvilke ladekabler følger med bilen?
- Sjekk ladekabler og ladeport for skader, sprekker, skader, varmgang og så videre.
- Test at bilen lader ved å koble på en lader.
- Om mulig, se om det er skader på batterikassen under bilen
- Kontroller om batteriet fremdeles er innenfor garanti. Dette kan gjøres ved å kontakte en merkeforhandler, husk registreringsnummeret.
Tabeller
Antall 2020-modeller av elbiltestede biler til salgs på finn.no
(Tallene er samlet inn i perioden 29 september til 4. oktober. For hver enkelt bilmodell er det variasjon i utstyrsnivå, kjørelengde og lignende. Det forklarer det store prisspennet blant brukbilene)
MODELL
|
Antall biler på finn.no
|
Priser på finn.no i kroner
|
Audi e-tron 55 SUV
|
173 *
|
Fra 379 000 til 599 000
|
BMW i3
|
110
|
Fra 160 000 til 286 000.
|
DS 3 Crossback e-Tense
|
36
|
Fra 194 900 til 266 000
|
Hyundai Ioniq
|
101
|
Fra 190 000 til 249 000
|
Hyundai Kona
|
121
|
Fra 219 000 til 320 000
|
Jaguar I-Pace
|
68
|
Fra 315 000 til 595 000
|
Kia e-Niro
|
20
|
Fra 246 000 til 309 000
|
Kia e-Soul
|
40
|
Fra 219 000 til 319 000
|
Mercedes Benz EQC
|
80
|
Fra 372 000 til 599 000
|
Nissan Leaf 40 kWt
|
41
|
Fra 195 000 til 260 000
|
Nissan Leaf e+ 62 kWt
|
54
|
Fra 219 000 til 330 000
|
Opel Ampera-e
|
4
|
Fra 200 000 til 249 000
|
Opel Corsa-e
|
30
|
Fra 180 000 til 240 000
|
Peugeot e-2008
|
40
|
Fra 220 000 til 319 000
|
Peugeot e-208
|
47
|
Fra 195 000 til 280 000
|
Porsche Taycan 4S
|
82
|
Fra 747 000 til 1,4 mill.
|
Renault Zoe 50
|
63
|
Fra 152 000 til 249 000
|
Seat Mii Electric
|
21
|
Fra 129 000 til 155 000
|
Skoda Citigo-e iV
|
18
|
Fra 124 500 til 165 000
|
Tesla Model 3 LR
|
71
|
Fra 296 000 til 442 000
|
Tesla Model S LR
|
10
|
Fra 549 000 til 719 000
|
Tesla Model X LR
|
13
|
Fra 609 000 til 767 000
|
VW e-Golf
|
101
|
Fra 154 000 til 257 000
|
VW e-Up
|
19
|
Fra 130 000 til 189 500
|
*100 e-tron 50. Priser e-tron 50: Mange for under 400 000. Mindre batteri og rekkevidde
Modellene i elbiltesten 2020 sommer og vinter
MODELL
|
Oppgitt rekkevidde (WLTP) testmodell
|
Faktisk resultat sommer
|
Avvik til WLTP
|
Faktisk resultat vinter
|
Avvik til WLTP
|
Audi e-tron 55 SUV
|
370 km
|
399,6 km
|
+ 8 %
|
341 km
|
- 8 %
|
BMW i3
|
310 km
|
319,4 km
|
+ 3 %
|
245 km
|
- 21 %
|
DS 3 Crossback e-Tense
|
320 km
|
351 km
|
+ 10 %
|
250 km
|
- 22 %
|
Hyundai Ioniq
|
311 km
|
342,2 km
|
+ 10 %
|
279,3 km
|
- 10 %
|
Hyundai Kona
|
484 km
|
568,4 km
|
+ 17,4 %
|
404,5 km
|
- 16,4 %
|
Jaguar I-Pace
|
465 km
|
454,7 km
|
- 1,2 %
|
333,8 km
|
- 28,2 %
|
Kia e-Niro
|
455 km
|
524,7 km
|
+ 15,3 %
|
360,3 km
|
- 20,8 %
|
Kia e-Soul
|
452 km
|
520,3 km
|
+ 15,1 %
|
352 km
|
- 22 %
|
Mercedes Benz EQC
|
403 km
|
434 km
|
+ 7,7 %
|
307 km
|
- 23,8 %
|
Nissan Leaf 40 kWt
|
270 km
|
305,3 km
|
+ 13 %
|
208,9 km
|
- 22,6 %
|
Nissan Leaf e+ 62 kWt
|
385 km
|
396,8 km
|
+ 3 %
|
298,7 km
|
- 22,4 %
|
Opel Ampera-e
|
423 km
|
512,1 km
|
+ 21 %
|
296,9 km
|
- 29,8 %
|
Opel Corsa-e
|
337 km
|
358 km
|
+ 6,2 %
|
251 km
|
- 25,5 %
|
Peugeot e-2008
|
310 km
|
332 km
|
+ 7 %
|
228 km
|
- 26,5 %
|
Peugeot e-208
|
340 km
|
346 km
|
+ 1,8 %
|
240 km
|
- 22,6 %
|
Porsche Taycan 4S
|
407 km
|
475,1 km
|
+ 17 %
|
385 km
|
- 5,4 %
|
Renault Zoe 50
|
381 km
|
453 km
|
+ 19 %
|
316,3 km
|
- 17 %
|
Seat Mii Electric
|
258 km
|
278,9 km
|
+ 8 %
|
226,6 km
|
- 12,2 %
|
Skoda Citigo-e iV
|
258 km
|
280 km
|
+ 8,5 %
|
220 km
|
- 14,7 %
|
Tesla Model 3 LR
|
560 km
|
612 km
|
+ 9,3 %
|
404,4 km
|
- 27,8 %
|
Tesla Model S LR
|
610 km
|
645,3 km
|
+ 5,8 %
|
469,8 km
|
- 23 %
|
Tesla Model X LR
|
507 km
|
546,7 km
|
+ 7,8 %
|
419,6 km
|
- 17,2 %
|
VW e-Golf
|
231 km
|
259,2 km
|
+ 12,2 %
|
198,1 km
|
- 14,2 %
|
VW e-Up
|
258 km
|
289,5 km
|
+ 12,2 %
|
226 km
|
- 12,4 %
|
|