Pressemelding

NAF - 16.10.2023

Brukte elbiler: Slik gjorde de det i elbiltesten

På bruktmarkedet er det et godt utvalg av elbilene som var med i NAF og Motors store elbiltest i 2020. – Skal du kjøpe brukt elbil nå, er det lurt å sjekke hvordan bilen gjorde det i elbiltesten da den var ny, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Storselgere som Audi e-tron, Hyundai Kona, Kia e-Niro, Tesla Model 3 og Nissan Leaf var med i verdens største elbiltest i 2020. Mer enn 20 ulike elbiler som var med i testen finner du nå på bruktmarkedet. Bare av Audi e-tron ligger det ute 273 biler til salgs. Av disse er 100 med den lille batteripakken som gir noe kort rekkevidde.  

- Vi testet disse bilene i 2020 både om sommeren og vinteren. Særlig rekkeviddetapet vinterstid er viktig informasjon til de som er ute etter en brukt elbil i dag, sier Sødal. – Med informasjon om hvordan bilen gjorde det som ny, får du en god pekepinn på hva du kan forvente om du kjøper den brukt, sier han.  

Rekkeviddevinnerne fra 2020 

I 2020-testene hadde vi med tre Tesla-modeller. Både Model 3, Tesla S og X kjørte langt, men de hadde et relativt høyt rekkeviddetap om vinteren. Prosentmessig tapte eksempelvis Audi e-tron, Hyundai Ioniq og Volkswagen e-Golf mindre rekkevidde enn Teslaene. 

- I 2020 lå Tesla lenger fremme på rekkevidde enn de gjør i dag. Så er du opptatt av lang rekkevidde på bruktbilen, bør du sjekke ut Tesla, mener Nils Sødal. - Hvis du er ute etter mest mulig lik rekkevidde sommer som vinter, er det andre bilmodeller som utmerker seg, fortsetter han.  

Stort prisspenn 

Kartleggingen av 2020-modeller av elbiler på finn.no viser et stort prisspenn. Noe av forklaringen er utstyrsnivå og kjørelengde, men det er nok også noen som har lagt ut bilen til en for høy pris.  

- Prisene viser at det på enkeltbiler er prutningsmonn, sier Nils Sødal.  

Sjekklisten ved kjøp av brukt elbil er stort sett den samme som for en brukt dieselbil. Usikkerhetsmomentet er tilstanden til batteripakken.  

-Dessverre finnes det ingen god test av batteriets helse enda. Men det går an å spørre om ladehistorikken for å se om bilen er mye hurtigladet. Hurtiglading er en større påkjenning for batteriet en lading hjemme, sier Sødal.  

Sjekkliste spesifikt for kjøp av brukt elbil:  

  • Spør selger om ladehistorikk. Hurtiglading er en påkjenning for batteriet, så hvor ofte bilen har blitt hurtigladet er relevant informasjon.  
  • Spør om hvordan selger opplever rekkevidde sommer og vinter. Få dette med i kontrakten. 
  • Kan bilen hurtiglades? 
  • Hvilke ladekabler følger med bilen? 
  • Sjekk ladekabler og ladeport for skader, sprekker, skader, varmgang og så videre. 
  • Test at bilen lader ved å koble på en lader. 
  • Om mulig, se om det er skader på batterikassen under bilen 
  • Kontroller om batteriet fremdeles er innenfor garanti. Dette kan gjøres ved å kontakte en merkeforhandler, husk registreringsnummeret.

Tabeller

Antall 2020-modeller av elbiltestede biler til salgs på finn.no

(Tallene er samlet inn i perioden 29 september til 4. oktober. For hver enkelt bilmodell er det variasjon i utstyrsnivå, kjørelengde og lignende. Det forklarer det store prisspennet blant brukbilene)

MODELL 

Antall biler på finn.no 

Priser på finn.no i kroner 

Audi e-tron 55 SUV 

173 * 

Fra 379 000 til 599 000 

BMW i3 

110  

Fra 160 000 til 286 000. 

DS 3 Crossback e-Tense 

36  

Fra 194 900 til 266 000 

Hyundai Ioniq 

101 

Fra 190 000 til 249 000 

Hyundai Kona 

121 

Fra 219 000 til 320 000 

Jaguar I-Pace 

68 

Fra 315 000 til 595 000 

Kia e-Niro 

20 

Fra 246 000 til 309 000 

Kia e-Soul 

40 

Fra 219 000 til 319 000 

Mercedes Benz EQC 

80  

Fra 372 000 til 599 000 

Nissan Leaf 40 kWt 

41 

Fra 195 000 til 260 000 

Nissan Leaf e+ 62 kWt 

54 

Fra 219 000 til 330 000 

Opel Ampera-e 

Fra 200 000 til 249 000 

Opel Corsa-e 

30 

Fra 180 000 til 240 000 

Peugeot e-2008 

40 

Fra 220 000 til 319 000 

Peugeot e-208 

47  

Fra 195 000 til 280 000 

Porsche Taycan 4S 

82 

Fra 747 000 til 1,4 mill. 

Renault Zoe 50 

63  

Fra 152 000 til 249 000 

Seat Mii Electric 

21  

Fra 129 000 til 155 000 

Skoda Citigo-e iV 

18  

Fra 124 500 til 165 000 

Tesla Model 3 LR 

71  

Fra 296 000 til 442 000 

Tesla Model S LR 

10 

Fra 549 000 til 719 000 

Tesla Model X LR 

13 

Fra 609 000 til 767 000 

VW e-Golf 

101 

Fra 154 000 til 257 000 

VW e-Up 

19 

Fra 130 000 til 189 500 

*100 e-tron 50. Priser e-tron 50: Mange for under 400 000. Mindre batteri og rekkevidde 

Modellene i elbiltesten 2020 sommer og vinter

MODELL 

Oppgitt rekkevidde (WLTP) testmodell 

Faktisk resultat sommer  

Avvik til WLTP 

Faktisk resultat vinter 

Avvik til WLTP 

Audi e-tron 55 SUV 

370 km 

399,6 km 

+ 8 % 

341 km 

- 8 % 

BMW i3 

310 km 

319,4 km  

+ 3 % 

245 km 

- 21 % 

DS 3 Crossback e-Tense 

320 km 

351 km 

+ 10 % 

250 km 

- 22 % 

Hyundai Ioniq 

311 km 

342,2 km 

+ 10 % 

279,3 km 

- 10 % 

Hyundai Kona 

484 km 

568,4 km 

+ 17,4 % 

404,5 km 

- 16,4 % 

Jaguar I-Pace 

465 km 

454,7 km 

- 1,2 % 

333,8 km 

- 28,2 % 

Kia e-Niro 

455 km 

524,7 km 

+ 15,3 % 

360,3 km 

- 20,8 % 

Kia e-Soul 

452 km 

520,3 km 

+ 15,1 % 

352 km 

- 22 % 

Mercedes Benz EQC 

403 km 

434 km 

+ 7,7 % 

307 km 

- 23,8 % 

Nissan Leaf 40 kWt 

270 km 

305,3 km 

+ 13 % 

208,9 km 

- 22,6 % 

Nissan Leaf e+ 62 kWt 

385 km 

396,8 km  

+ 3 % 

298,7 km 

- 22,4 % 

Opel Ampera-e 

423 km 

512,1 km 

+ 21 % 

296,9 km 

- 29,8 % 

Opel Corsa-e 

337 km 

358 km 

+ 6,2 % 

251 km 

- 25,5 % 

Peugeot e-2008 

310 km 

332 km 

+ 7 % 

228 km 

- 26,5 % 

Peugeot e-208 

340 km 

346 km 

+ 1,8 % 

240 km 

- 22,6 % 

Porsche Taycan 4S 

407 km 

475,1 km 

+ 17 % 

385 km 

 - 5,4 % 

Renault Zoe 50 

381 km 

453 km 

+ 19 % 

316,3 km 

- 17 % 

Seat Mii Electric 

258 km 

278,9 km 

+ 8 % 

226,6 km 

- 12,2 % 

Skoda Citigo-e iV 

258 km 

280 km 

+ 8,5 % 

220 km 

- 14,7 % 

Tesla Model 3 LR 

560 km 

612 km 

+ 9,3 % 

404,4 km 

- 27,8 % 

Tesla Model S LR 

610 km 

645,3 km 

+ 5,8 % 

469,8 km 

- 23 % 

Tesla Model X LR 

507 km 

546,7 km 

+ 7,8 % 

419,6 km 

- 17,2 % 

VW e-Golf 

231 km 

259,2 km 

+ 12,2 % 

198,1 km 

- 14,2 % 

VW e-Up 

258 km 

289,5 km 

+ 12,2 % 

226 km 

- 12,4 % 

 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS