Pressemelding
Geir Magnus Nyborg – generalsekretær i Familie & Medier -
17.09.2008
Bush, biskopen og mediene
Det er alarmerende få amerikanere som mener president George W. Bush gjør en god jobb. Bare 30 prosent. Likevel er dette nesten dobbelt så høyt som tallet på nordmenn som har tillit til norske journalister. Den amerikanske kongressen har vært helt nede i ni prosent på målinger i sommer, et tall som er på nivå med den tillit norske journalister nyter.
Det er ikke bare lett å sette sammen tall, men disse tallene sier noe om den lave oppslutningen om USAs president. Sammenlignet med andre er den egentlig ikke så verst.
Hva er det som gjør at norske journalister faktisk må se med beundring på tallene for Bush? Det er flere årsaker. For det første er de for ulike det publikum de skriver for, særlig på det politiske området. For det andre skal de skrive saker som selger. For det tredje blir det gjort en for dårlig jobb med de vanskelige sakene.
Saken om Stavangerbiskopen er en god illustrasjon. Det er helt rimelig at mediene tar fatt i en slik sak. Biskopen er en offentlig person. Like før konkursen kom det samlede tallmateriale på bordet. Da var mediene raskt ute og mente biskopen måtte ha løyet. Saken endret seg når biskopen brukte en hel dag med mediene. Da kan vi lese at den samme biskopen som sa for lite før konkursen, nå sier for mye. I folks øyne er det likevel 1-0 til biskopen.
Både journalister, kommentatorer og kirkeledere bør lære av denne saken. Du skal ikke være for kjapp, men vente til du har hørt historien fra dem som er berørt. Det tar tid å bygge tillit, og den er lett å miste. Slik er det hos oss og slik er det for den ikke så upopulære amerikanske presidenten.
Det er ikke bare lett å sette sammen tall, men disse tallene sier noe om den lave oppslutningen om USAs president. Sammenlignet med andre er den egentlig ikke så verst.
Hva er det som gjør at norske journalister faktisk må se med beundring på tallene for Bush? Det er flere årsaker. For det første er de for ulike det publikum de skriver for, særlig på det politiske området. For det andre skal de skrive saker som selger. For det tredje blir det gjort en for dårlig jobb med de vanskelige sakene.
Saken om Stavangerbiskopen er en god illustrasjon. Det er helt rimelig at mediene tar fatt i en slik sak. Biskopen er en offentlig person. Like før konkursen kom det samlede tallmateriale på bordet. Da var mediene raskt ute og mente biskopen måtte ha løyet. Saken endret seg når biskopen brukte en hel dag med mediene. Da kan vi lese at den samme biskopen som sa for lite før konkursen, nå sier for mye. I folks øyne er det likevel 1-0 til biskopen.
Både journalister, kommentatorer og kirkeledere bør lære av denne saken. Du skal ikke være for kjapp, men vente til du har hørt historien fra dem som er berørt. Det tar tid å bygge tillit, og den er lett å miste. Slik er det hos oss og slik er det for den ikke så upopulære amerikanske presidenten.