Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet - 02.05.2022

Busstreik vil lamme Finnmark lørdag

Fra arbeidstidens start lørdag 7. mai tas alle bussjåfører i Finnmark ut i streik dersom partene ikke er blitt enige i meklingen.

Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Jonas Ruud

Fredag 22. april kl 15:00 ble bussforhandlingene brutt. Mekling starter 5. mai, med fristutløp 6. mai kl 24. I første streikeuttak tas alle bussjåfører i Finnmark ut. De kan være i streik fra arbeidstidens start lørdag 7. mai.

Dette er streikeuttaket
Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger oppsummerer det varslede streikeuttaket.

- Hele Finnmark er i første streikeuttak. Store deler av busstrafikken i Oslo blir også rammet, samtidig tas alle store deler av bussrutene i Bergen samt bybanen ut. Alle lokalruter i Stavanger, Kristiansand, Drammen, Ski, Nesodden, Kongsvinger, Moss, Halden og Flisa vil lammes, opplyser Jæger.

Yrkestrafikkforbundet som organiserer halvparten av landets bussjåfører tar ut 74 sjåfører i Finnmark dersom meklingen ikke fører frem.

Yrkestrafikkforbundet organiserer rundt halvparten av de 2362 bussjåførene som kan ende opp i streik i første uttak. De resterende sjåførene er organisert i Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet. De fire forbundene forhandler samlet med NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden.

Dette er kravene
Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger varsler en reell streikefare.

- Vi hadde en konstruktiv dialog under forhandlingene, men de vanskelige spørsmålene gjenstår. Det er derfor reell streikefare. Viktige krav for oss er å få slutt på gratisarbeid, å få forskuttering av sykelønn og et lønnstillegg som gjør at vi nærmer oss industriarbeideren, uttaler Jæger.

Jæger utdyper noen av kravene i forhandlingene.

- Om bussjåførene er inntil ti minutter forsinket inn til matpause eller arbeidstidens slutt, får de ikke betalt for dette. Vi krever også at sikkerhetssjekk av bussen skal være en del av den ordinære arbeidstiden og at det skal settes av tid til å gjennomføre denne før bussturen starter. Vi har en avtale om at bussjåfører og bybaneførere skal ha lønn mer på linje med industriarbeider. Vi må nærme oss lønnsnivået til industriarbeider i dette oppgjøret, avslutter Jæger.

 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS