Pressemelding

Coca-Cola Norge - 26.05.2015

Coca Cola felt av MFU – stiller nå enda strengere krav til egen organisasjon og

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) mener Coca-Cola brøt med retningslinjene for markedsføring av mat og drikke mot barn da reklamen «Coca-Cola Konturflasken» ble vist i tilknytning til barnefilmen Svampe-Bob på Colosseum kino, søndag 1. mars.
«Vi beklager på det sterkeste at reklamen ble vist, men må få understreke at visningen skyldes en teknisk feil utenfor vår kontroll. Visningen skjedde fordi kinoselskapet av tekniske grunner måtte bruke en nødliste da en teknisk feil hindret den planlagte listen med reklamer å bli vist. Denne var dessverre ikke klarert med Coca-Cola og var i strid med våre gjeldende retningslinjer. Reklamefilmen om konturflasken ble dermed vist til barn, og dette beklager vi», sier Karen Huffman, Country Manager, Coca-Cola Norge.
Visningen av reklamefilmen skulle ikke ha skjedd, da dette både er i strid med Coca-Cola sine egne, strenge, interne policy «Marketing to Kids» og i strid med avtalen Coca-Cola hadde inngått med sitt mediebyrå for kjøp av reklameplass for den aktuelle reklamefilmen. Både mediebyrået og kinoselskapet beklager at visningen av reklamefilmen fant sted på den aktuelle filmen.
«Alle våre samarbeidspartnere og relevante underleverandører kjenner våre strenge regler – i tillegg til MFU sine retningslinjer for markedsføring av mat og drikke mot barn. Vi legger alltid disse til grunn for alle våre markedsaktiviteter,» sier Huffman.
Coca-Cola er opptatt av å følge retningslinjene for markedsføring av mat og drikke mot barn, og var selv med på å utvikle retningslinjene sammen med resten av bransjen. Coca-Cola skal ikke markedsføre egne produkter mot barn, og har gjennom flere år fulgt strenge selvpålagte retningslinjer for markedsføring mot barn og unge. Når selskapet inngår avtaler om kjøp av reklameplass understrekes alltid disse retningslinjene.
«Etter at vi ble gjort kjent med visningen 1. mars har vi økt innsatsen ytterligere for å følge opp egne rutiner og vi stiller nå enda strengere krav til våre leverandører for å sikre at lignende feil ikke gjentar seg,» sier Huffman.
Mediebyrået Carat beklager hendelsen på det sterkeste.
«Coca-Cola har absolutt vært tydelige til oss i Carat om at ingen drikker på MFU sin produktliste kan være tilstede på barne- og familiefilmer. Dette videreformidlet vi til kinoselskapene og fikk bekreftet at de var klar over problemstillingen. Coca-Cola er nå fjernet fra alle MediaDirect Norges nødlister, slik at sjansen for at en slik glipp vil kunne skje igjen er svært liten,» sier Account Manager Åse Marit Christiansen i Carat.
Kinoselskapet MediaDirect Norge har etter denne visningen endret egne rutiner for hvordan nødlister lages for å unngå at denne feilen gjentas.
«Alle våre ansatte som arbeider med dette har fått full innsikt i gjeldende regelverk og reklamer med sukker, salt og fett sensureres fra nå av bort fra “nødlistene”. MediaDirect beklager at feil reklame ble vist, og beklager at vi med dette var medvirkende til at Coca-Cola brøt MFUs retningslinjer,» sier administrerende direktør Bjørn Erling Ottersen i MediaDirect Norge.
Coca-Cola har nå gjennomført møter med det aktuelle mediebyrået og kinoselskapet for å sikre tydelighet knyttet til å etterleve reklameforbudet mot barn og unge under 13 år.
For Coca-Cola er det avgjørende at all markedsføring skal være i tråd med disse retningslinjene. I tillegg revideres nå samtlige avtaler om kjøp av reklameplass, for ytterligere å styrke formuleringer som slår fast at Coca-Cola sine produkter ikke skal markedsføres mot barn.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS