Pressemelding
NAF -
07.04.2016
Dårlige bremser, tåler ikke vann, men en klar vinner
En fersk test av el-sykler NAF har gjennomført, viser store forskjeller på kvaliteten. Fem av åtte har for dårlige bremser og to modeller tåler ikke vann. White SCE Comp er en soleklar vinner som skårer høyt på alle kriteriene i testen.
El-sykler kommer til å bli et viktig transportmiddel, særlig i de større byene. Hjelpen el-motoren gir vil gjøre at flere sykler, mange vil utvide sykkelsesongen og flere vil sykle året rundt. Det er viktig at sykkelen er både trafikk- og driftssikker. Vinneren av testen skårer høyt på de fem kriteriene i testen som er: kjøreegenskaper og håndtering, batteri og ladetid, bremser, konstruksjon og kvalitet.
- Den drahjelpen el-motoren gir, er gull verdt for å få flere ut av bilen og opp på sykkelsetet, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF. – Vår test viser at det er store forskjeller både for trafikantens sikkerhet og stabil drift. Derfor er det viktig sette seg inn i tester som denne før man kjøper el-sykkel, fortsetter hun.
Bremseproblemer
Bremsene er den største svakheten på de testede syklene. De to beste syklene totalt sett har skivebremser både foran og bak, og får toppkarakter på bremsene. Det er syklene med håndbrems foran og fotbrems bak som sliter. Biltemas Yosemite-sykkel og Crescent Ella som i Norge selges som DBS City Electric, har veldig dårlige bremser. På Yosemite svikter bremsene bak på sykkelen ved 95 kilo totalvekt (sykkel og syklist). Dette er langt bak den tillatte totalvekten på 130 kilo som sykkelen er oppgitt å tåle. Crescent/DBS er enda verre. På denne svikter bremsene foran allerede ved 64 kilo til tross for at den er oppgitt til å tåle 125 kilo.
- Sykkelen fra DBS veier 24 kilo. Da kan bremsene ryke for alle som veier over 40 kilo. Det er langt under normalvekt for en voksen, slår Sagedal fast. – Sykkelen fra Yosemite veier 26 kilo. Det betyr at alle som veier over 70 kilo kan oppleve at bremsene svikter på denne, fortsetter hun.
Også på syklene Off Course City Bike og Batavus Torino svikter bremsene. Foreløpig selges ikke Bavatus i Norge.
Tåler ikke vann
I testen ble syklene utsatt for vann tilsvarende kraftig regnvær. Tre sykler fikk problemer med elektronikken etterpå. E-green P2 Hybrid Lady som kom på andreplass i testen, nektet å starte. Det samme gjaldt Benelli Classica. Sykkelen fra EcoRide fikk problemer med displayet og el-assistenten fungerte ikke som den skulle.
- Dette er nok ikke vestlandssykler. Selv om elektronikken fungerte igjen da syklene tørket, må beskyttelsen være så god at du får brukt elmotoren i regnvær, sier Inger Elisabeth Sagedal,
- Både trafikksikkerhet i form av bremser og driftssikkerhet ved at elektronikken tåler regnvær, bør være viktige kriterier for elsykkel-kjøpere, avslutter hun.
Fakta:
Testen er gjort av NAF i samarbeid med svenske Testfakta.
7 av 8 sykler selges i Norge. (Crescent Ella selges i Norge som DBS City Electric).
• Hele testen og mer fakta om testkriteriene finner du på naf.no
Norges Automobil-Forbund er Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon og har over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2.000 frivillige tillitsvalgte. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 45 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistnad og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
El-sykler kommer til å bli et viktig transportmiddel, særlig i de større byene. Hjelpen el-motoren gir vil gjøre at flere sykler, mange vil utvide sykkelsesongen og flere vil sykle året rundt. Det er viktig at sykkelen er både trafikk- og driftssikker. Vinneren av testen skårer høyt på de fem kriteriene i testen som er: kjøreegenskaper og håndtering, batteri og ladetid, bremser, konstruksjon og kvalitet.
- Den drahjelpen el-motoren gir, er gull verdt for å få flere ut av bilen og opp på sykkelsetet, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF. – Vår test viser at det er store forskjeller både for trafikantens sikkerhet og stabil drift. Derfor er det viktig sette seg inn i tester som denne før man kjøper el-sykkel, fortsetter hun.
Bremseproblemer
Bremsene er den største svakheten på de testede syklene. De to beste syklene totalt sett har skivebremser både foran og bak, og får toppkarakter på bremsene. Det er syklene med håndbrems foran og fotbrems bak som sliter. Biltemas Yosemite-sykkel og Crescent Ella som i Norge selges som DBS City Electric, har veldig dårlige bremser. På Yosemite svikter bremsene bak på sykkelen ved 95 kilo totalvekt (sykkel og syklist). Dette er langt bak den tillatte totalvekten på 130 kilo som sykkelen er oppgitt å tåle. Crescent/DBS er enda verre. På denne svikter bremsene foran allerede ved 64 kilo til tross for at den er oppgitt til å tåle 125 kilo.
- Sykkelen fra DBS veier 24 kilo. Da kan bremsene ryke for alle som veier over 40 kilo. Det er langt under normalvekt for en voksen, slår Sagedal fast. – Sykkelen fra Yosemite veier 26 kilo. Det betyr at alle som veier over 70 kilo kan oppleve at bremsene svikter på denne, fortsetter hun.
Også på syklene Off Course City Bike og Batavus Torino svikter bremsene. Foreløpig selges ikke Bavatus i Norge.
Tåler ikke vann
I testen ble syklene utsatt for vann tilsvarende kraftig regnvær. Tre sykler fikk problemer med elektronikken etterpå. E-green P2 Hybrid Lady som kom på andreplass i testen, nektet å starte. Det samme gjaldt Benelli Classica. Sykkelen fra EcoRide fikk problemer med displayet og el-assistenten fungerte ikke som den skulle.
- Dette er nok ikke vestlandssykler. Selv om elektronikken fungerte igjen da syklene tørket, må beskyttelsen være så god at du får brukt elmotoren i regnvær, sier Inger Elisabeth Sagedal,
- Både trafikksikkerhet i form av bremser og driftssikkerhet ved at elektronikken tåler regnvær, bør være viktige kriterier for elsykkel-kjøpere, avslutter hun.
Fakta:
Testen er gjort av NAF i samarbeid med svenske Testfakta.
7 av 8 sykler selges i Norge. (Crescent Ella selges i Norge som DBS City Electric).
• Hele testen og mer fakta om testkriteriene finner du på naf.no
Norges Automobil-Forbund er Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon og har over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2.000 frivillige tillitsvalgte. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 45 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistnad og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.